NASTA LEIJONA 2022 Suomalainen nainen maanpuolustajana

Paikkakunta Parolannummi
Ilmoittautumisaika 1.3.2022 9.00 - 25.4.2022 23.00

KURSSI ON TÄYNNÄ!

Kurssilainen ymmärtää suomalaisen maanpuolustuksen keskeisimmät tavoitteet ja periaatteet sekä tuntee maanpuolustuksen kentän keskeisimmät toimijat. Lisäksi hän muistaa suomalaisen naisten maanpuolustustoiminnan kannalta keskeisimmät Suomen sotahistorian ja lähihistorian vaiheet. Kurssilainen ymmärtää myös naisten vapaaehtoiseen palveluksen sisällön ja uramahdollisuudet turvallisuuden ja maanpuolustuksen urakentällä.

Sopii kaikille yli 16 -vuotiaille naisille.
Alle 18 -vuotiailla osallistujilla tulee olla huoltajan suostumus osallistumiseen.

NASTA-harjoitukset ovat valtakunnallisia naisille kohdennettuja valmiusharjoituksia, jotka järjestetään vapaaehtoisten naisten voimin. Osallistuminen ei edellytä aikaisempaa kurssikokemusta tai ennakkotietoja tai -taitoja valitun kurssin aiheesta. Harjoitukseen osallistuminen vaatii normaalia terveyttä ja kuntoa. Koulutus on luonteeltaan kaikille naisille soveltuvaa peruskoulutusta.

Harjoitukseen hyväksytyille lähetetään noin kuukautta ennen harjoitusta kirje, jossa kerrotaan tarkemmin jaettavista varusteista, aikataulusta ja ajo-ohjeesta. Maksuohjeet lähetetään osallistumismaksun suorittamista varten kurssilaiselle aikaisintaan 21 päivää ennen harjoitusta sähköpostitse tai e-kirjeenä. Osallistumisen peruuttaminen tätä ennen ei aiheuta kustannuksia.

Kurssilla käsitellään suomalaisten naisten merkitystä sotiemme kotirintaman selkärankana ja rintamatehtävissä sekä naisten roolia sotien jälkeisessä yhteiskunnan jälleenrakennuksessa ja nykypäivän vapaaehtoista naisten maanpuolustus- ja turvallisuustyötä. Kurssilla perehdytään myös nykyajan vapaaehtoisen maanpuolustus- ja turvallisuustyöhön.
1. Kurssin avaus (tavoitteet, esittelyt, yleisjärjestelyt ym.)
2. Naiset itsenäisen Suomen alkuaikoina
- järjestäytyminen
3. Naiset sotien aikana 1939–1944
- jaksaminen, motivaatio
- kotirintamalla: teollisuus, kodin työt, huoltotyö
- rintamalla: työvelvolliset, Lotta Svärd -järjestö, Sotilaskotiliitto, SPR
- pikkulotta/lotta vierailee kurssilla
4. Naisten toimintamahdollisuudet nykyaikana
- yhteiskunnan turvallisuusstrategia (järjestöt)
- laki vapaaehtoisesta maanpuolustuksesta
- vapaaehtoinen maanpuolustus- ja turvallisuustyö
- naisten vapaaehtoinen asepalvelus
- naiset osana yhteiskunnan turvallisuuden ylläpitoa
5. Tutustumiskäynti / ulkopuolinen vierailija
- vapaaehtoisen asepalveluksen suorittanut nainen / nainen rauhanturvaajana / viranomaisena (poliisi/pelastaja/rajavartija)
6. Naisten Valmiusliiton jäsenjärjestöt
- järjestöjen esittely toimintarasteilla
7. Kurssin päätös (palautekeskustelu ym.)

30,00 EUR
Osallistumismaksuun sisältyy muonitus, majoitus, suojavaatetus, vakuutus kurssipaikalla ja koulutus.

Ilmoittautumisen voi peruuttaa 21 vuorokautta ennen kurssin alkua oman MPK-kortin kautta tai ilmoittamalla perumisesta piiriin, joka koulutuksen järjestää. Tämän jälkeen kurssille osallistumista ei voi peruuttaa ilman pätevää syytä, ja kurssimaksu on maksettava. Päteväksi syyksi perumiseen katsotaan esimerkiksi sairastuminen tai loukkaantuminen.

Panssariprikaati
Parolannummentie 298