NASTA LEIJONA 2022 Pohjoinen turva (kutsukurssi)

Ajankohta 27.5.2022 - 29.5.2022
Kesto 3
Paikkakunta Parolannummi
Ilmoittautumisaika 26.4.2022 9.00 - 15.5.2022 23.00

Kurssin tarkoitus on vapaaehtoisorganisaatioiden koulutusyhteistyön tiivistäminen eri yhdistysten ja toimijoiden välillä. Kurssilla tutustutaan erityisesti suomalaiseen kokonaisturvallisuusmalliin ja NASTALeijona 2022 eri kurssien toimintaan.

Kohdennettu kutsukurssi Naisten valmiusliiton (NVL) jäsenjärjestöjen nimeämille edustajille. Naisten Valmiusliitto lähettää erilliset osallistumiskutsut.

Osallistujamäärä on enintään 30 henkilöä.

Kurssi toteutetaan erillisenä kutsukurssina.
Kurssia ei avata vapaasti ilmoittauduttavaksi.
NVL toimittaa kutsun yhteydessä erillisen lisätietokyselyn järjestelyjä varten.
Ilmoittautuneille lähetetään noin kuukautta ennen harjoitusta kirje, jossa kerrotaan tarkemmin jaettavista varusteista, aikataulusta ja ajo-ohjeesta. Maksuohjeet lähetetään osallistumismaksun suorittamista varten kurssilaiselle aikaisintaan 21 päivää ennen harjoitusta sähköpostitse tai e-kirjeenä. Osallistumisen peruuttaminen tätä ennen ei aiheuta kustannuksia.

Kurssilla asiantuntijaluentoja ja toiminnallisia turvallisuustehtäviä. Kurssin aikana esitellään parhaita käytäntöjä ja malleja, miten sekä viranomaiset että järjestöt toimivat varautumis- ja turvallisuusasioissa yhdessä.

1. Kurssin avaus (tavoitteet, esittelyt, yleisjärjestelyt ym.)
- NASTA-harjoituksen esittely

2. Viranomaisten vastuut ja roolit Suomessa:
- Suomalainen kokonaisturvallisuuden malli: Yhteiskunnan turvallisuusstrategia
- Puolustusvoimat: yleinen asevelvollisuus ja naisten vapaaehtoinen asepalvelus Suomessa
- Viranomaisyhteistyö

3. Koulutusjärjestöjen esittely:
- Naisten Valmiusliitto ry
- Maanpuolustuskoulutus (MPK)

4. Varautuminen
- viranomaiset: Huoltovarmuuskeskus
- järjestöt: Kova-toimikunnan esittely, 72h konsepti

5. Kyberturvallisuus on osa Pohjoisen turvallisuutta

6. Rastikoulutus: esim. itsepuolustus, EA, alkusammutus, agregaatti

7. Kurssin päätös
- palautekeskustelu
- seuraavan kurssin kutsu

Osallistumismaksuun sisältyy muonitus, majoitus, suojavaatetus, vakuutus kurssipaikalla ja koulutus.

Ilmoittautumisen voi peruuttaa 21 vuorokautta ennen kurssin alkua oman MPK-kortin kautta tai ilmoittamalla perumisesta piiriin, joka koulutuksen järjestää. Tämän jälkeen kurssille osallistumista ei voi peruuttaa ilman pätevää syytä, ja kurssimaksu on maksettava. Päteväksi syyksi perumiseen katsotaan esimerkiksi sairastuminen tai loukkaantuminen.

Panssariprikaati
Parolannummentie 298