PikkuNASTA Vinka Lentopelastajan perehdytyskurssi

Kesto 3
Paikkakunta Tikkakoski
Ilmoittautumisaika 20.7.2022 13.00 - 1.9.2022 16.00

Kurssin tarkoitus on toimia lentopelastustoiminnan esittelykurssina, jonka jälkeen kurssilaiset voivat jatkaa opiskelua varsinaiseen lentotoimintaan tähtäävällä kurssilla.
Kurssin jälkeen osallistuja tuntee Suomen lentopelastustoiminnan toimijat ja tehtävät, sekä ilmailun säädöksiin liittyviä keskeisiä asioita, jotka vaikuttavat koulutettaviin laitteisiin ja lentopelastustoimintaan. Lisäksi kurssilainen tietää lentopelastajalta vaadittavat tiedot ja taidot sekä lentoturvallisuuden perusteita.

Sopii vapaaehtoisesta lentopelastustoiminnasta kiinnostuneille.
Ikäraja tälle kurssille on 18 vuotta.

Peruskoulutusta, ei vaadi aiempaa osaamista tai omaa laitetta.

Kurssilla perehdytään erilaisiin mahdollisuuksiin käyttää ilmailuun liittyvää tekniikkaa hyödyksi vapaaehtoistyössä poliisin ja pelastustoimen tukena esimerkiksi etsintätehtävissä tai maastopalojen sammuttamiseen liittyen. Kurssilla saa myös ajankohtaista tietoa eri viranomaisten rooleista lentoturvallisuuden ylläpidossa sekä lentopelastusseuran toiminnasta. Lentopelastuksen toimintaa tutustutaan lentokoneen (LEKO), dronen (UAS) ja/tai moottoroidun liitiminen (MOVA) näkökulmasta. Kurssilla on mahdollisuus tutustua lentotoimintaan lentokenttäympäristössä. Kurssille osallistuminen ei edellytä osallistumista mahdolliselle esittelylennolle. On hyvä huomioida, että tyypillisen etsintätehtävään käytetyn lentokoneen takaistuintilat ovat henkilön pituuden suhteen rajoitetut ja samoin nelihenkisen miehistön yhteismassa varusteineen voi olla 320 kg.
1. Kurssin avaus (tavoitteet, esittelyt, yleisjärjestelyt ym.)
2. Teorialuennot
- Lentopelastus Suomessa
- erilaiset toimintamahdollisuudet viranomaisten tukena
- Lentopelastusseuran ja sen toiminnan esittely
- toiminnan pääsykriteerit
- LEKO(lentokone)/UAS(drone)/MOVA(moottoroitu liidin)toiminta
3. Lentotoimintaan perehtyminen käytännössä
- toiminta lentokentällä koneen läheisyydessä
4. Suomen ilmapuolustuksen nykytila
- mahdollinen vierailu ilmavoimamuseossa
5. Kurssin päätös (palautekeskustelu ym.)

Ilmasotakoulu
Viestitie 7