Sissiradistin perusteet (SR1) -kurssi

Kesto 2,5 vrk
Paikkakunta Niinisalo
Ilmoittautumisaika 20.1.2022 16.15 - 2.6.2022 8.00

Kurssin tavoitteena on kerrata sissiradistin tehtäväkohtaisten tietojen ja taitojen perusteet. Koulutuksen jälkeen kurssilaiset tuntevat sissiradistin tehtävään liittyvän kaluston, viestityskäytännöt sekä osaavat partio- ja tukiasemaradistin toiminnan perusteet. Kurssi antaa valmiudet omatoimiseen jatkoharjoitteluun sekä valmentaa mahdollisiin tuleviin kertausharjoituksiin.

Sissiradistikoulutuksen saaneet tai vastaavan kokemuksen omaavat reserviläiset.
Sissiradistin koulutuskokonaisuus on paikallispuolustuksen joukkojen tiedustelijoille ja tiedustelutoiminnasta kiinnostuneille soveltuva koulutuskokonaisuus.

Aiempi sissiradistikokemus joko varusmieskoulutuksen tai MPK-kurssien kautta on suotavaa. Sähkötystaito ei ole välttämätön ja kurssille voi osallistua, vaikka sähkötys tuntuisi unohtuneen. Kurssi on fyysisesti kevyt.

Kurssilaiset majoittuvat sisätiloissa.

Kurssille osallistujan on kurssille saapumisen yhteydessä todistettava henkilöllisyytensä.

Kurssille osallistuville haetaan rinnasteiset KH-vuorokaudet.

Viranomaisten päätöksistä riippuen osallistujilta saatetaan vaatia koronapassia tai -todistusta.

MPK tekee tarvittavia muutoksia koulutusten aikatauluihin valtioneuvoston ja viranomaisten suositusten mukaisesti. Ajantasainen tieto tilanteesta löytyy MPK:n uutisista: www.mpk.fi/ajankohtaista.

MPK:n piirit ilmoittavat osallistujille mahdollisista muutoksista sähköpostilla. Varmistathan, että sähköpostiosoite on oikein MPK-kortilla.

Peruskurssilla toimitaan pääasiassa luokka- ja rastikoulutuksessa kerraten viestikaluston (mm radiot, HF-antennit, sanomalaitteet) sekä eri viestitysmenetelmien (Flash, Sanla, CW) käyttöä. Kerrataan tiedusteluviestiliikenneverkon perustaminen, siihen liittyminen sekä toiminta tukiasemalla ja partiossa. Kalusto- ja käyttökoulutuksen ohessa suoritetaan sähkötysharjoittelua ja siihen liittyvät tasokokeet. Teoriakoulutuksen aiheena mm elektroninen suojautuminen sissiradistin näkökulmasta.

Kurssin runko-ohjelma:

- perjantai: Varustaminen, tulopuhuttelu ja koulutuksen käynnistäminen.

- lauantai: Kalustokoulutus, toiminta osana tiedusteluverkkoa, sähkötysharjoittelu sekä CW-tasokokeet

- sunnuntai: Soveltava case-harjoitus, materiaalin palautus ja palautekeskustelu.

- kurssi päättyy sunnuntaina klo 1700 mennessä

Kurssi on osallistujille maksuton