HÄLVÄ 22 Taisteluensiapukurssi

Aika 16.00
Paikkakunta Hollola
Ilmoittautumisaika 2.3.2022 8.00 - 6.4.2022 16.00

Kurssin tavoitteena on, että koulutettavat tuntevat jokaisen taistelijan taisteluensiavun periaatteet ja niiden soveltamisen jokaisen taistelijan ensiapuvälineitä hyödyntäen.

Koulutettavat:
- OSAAVAT kaikissa olosuhteissa hengenvaarallisen raajaverenvuodon tyrehdyttämisen sekä verenvuotoshokin ehkäisyn (cABC)
- OSAAVAT haavoittuneen lämpimänä pidon
- OSAAVAT hätäsiirrot
- TUNTEVAT oikean toiminnan haavoittumistilanteessa ja tuntevat toiminnan vihollistulen alla
- TUNTEVAT psyykkisen ensiavun perusteet.

Kurssi soveltuu Päijät-Hämeen paikallispataljoonan henkilöstölle sijoituksesta tai tehtävästä riippumatta. Kurssi soveltuu myös aiemmin lääkintäkoulutetuille, jotka haluavat päivittää osaamistaan. Kurssin opeista on hyötyä myös siviilissä.

Tämä kurssi on ensimmäinen osa taisteluensiavun koulutuskokonaisuutta. Kurssin suorittamisen jälkeen on mahdollisuus jatkaa Taistelupelastaja 1 ja Taistelupelastaja 2 -kursseille.

Kurssi sisältää oppitunteja tstea:n perusteista sekä käytännön maastoharjoituksia jokaisen taistelijan ensiapuvälineillä. Osa kurssin harjoituksista on fyysisiä.

Perjantai

1800 Ilmoittautuminen tauluvarastolla, järjestelyt ja varustaminen
1900 Päivällinen ja siirtyminen koulutuspaikalle
2000 Tulopuhuttelu ja oppitunti: Lääkintähuoltoketju, taisteluensiavun perusteet
2200 Majoittuminen ja iltapala majoittujille

Lauantai

0700 Aamupala majoittujille
0800 Harjoitus: Taistelijan ensiapuvälineet ja niiden käyttö
1100 Lounas
1200 Harjoitus: Haavoittuneen tutkiminen
1400 Välikahvit
1430 Harjoitus: Haavoitttuneen tutkiminen maastossa, toiminta haavoittumistilanteessa, hätäsiirrot
1700 Päivällinen
1800 Harjoitus: Kokonaissuoritteita
2000 Majoittuminen ja iltapala majoittujille

Sunnuntai

0600 Aamupala majoittujille
0700 Oppitunti: Hypotermia
0800 Harjoitus: Kokonaissuoritteita + palautteet, siivoukset jne.
1030 Lounas
1130 Kuitatun materiaalin palautus
1400 Kurssin päättäminen

Kurssi on maksuton.
Ilmoittautumisen voi peruuttaa 21 vuorokautta ennen kurssin alkua oman MPK-kortin kautta tai ilmoittamalla perumisesta piiriin, joka koulutuksen järjestää. Tämän jälkeen kurssille osallistumista ei voi peruuttaa ilman pätevää syytä, ja kurssimaksu on maksettava. Päteväksi syyksi perumiseen katsotaan esimerkiksi sairastuminen tai loukkaantuminen.
Maksuttomilla kursseilla peritään 40 euron maksu, mikäli kurssille hyväksytty osallistuja peruu osallistumisensa määräajan umpeuduttua ilman pätevää syytä tai jättää saapumatta kurssille.

Hälvälän harjoitusalue
Ampumaradantie