NASTA Lempi 2022: Joukkomuonitus maastossa

Kesto 3 vrk
Paikkakunta Kajaani
Ilmoittautumisaika 3.6.2022 13.00 - 3.8.2022 23.00

Kurssin tavoitteena on tutustuttaa osallistujat kenttäkeittimen turvalliseen käyttöön ja maastomuonituksen järjestämiseen.

Kurssin jälkeen osallistuja muistaa maastomuonitukseen tarvittavat välineet ja ymmärtää miten kenttäkeitintä käytetään muonituksen järjestämiseksi. Kurssilainen ymmärtää miten hän voi toimia osana muonitusryhmää.

18 vuotta täyttäneet naiset.

Peruskoulutusta, mikä edellyttää kohtuullista fyysistä kuntoa.

Harjoitukseen hyväksytyille lähetetään noin kuukautta ennen harjoitusta kirje. Kirjeessä informoidaan aikatauluista, saapumis- ja ilmoittautumisjärjestelyistä, jaettavasta varustuksesta, majoitusjärjestelyistä, koulutustiloista, turvallisuusasioista, ruokailuista ja muun muassa sotilaskotipalveluista.

Ilmoittautumisen voi ilman perusteluja ja ilman maksuvelvoitetta perua viimeistään 21 päivää ennen kurssin alkua. Tämän jälkeen perumiseen pitää olla pätevä syy (sairaus tms.). Lasku osallistumismaksusta lähetetään sähköpostitse noin viikon kuluessa kurssin päättymisestä.

Kurssipaikoista puolet on varattu ensimmäistä kertaa NASTA-harjoitukseen osallistuville.

Kurssilla perehdytään maasto-olosuhteissa tapahtuvaan elintarvikkeiden säilytykseen ja käsittelyyn sekä valmistetaan niistä ruokaa suurelle joukolle.
1. Kurssin avaus (tavoitteet, esittelyt, yleisjärjestelyt ym.)
2. Teoriakoulutusta
- maastomuonituksen erityispiirteet
- omavalvonta kenttä- ja maasto-olosuhteissa
- reseptiikka ja ruokalistojen laatiminen
- maastomuonituksen välineistö
- erilaiset kenttäkeittimet
3. Ruuan valmistus kenttäkeittimellä
- kenttäkeittiön perustaminen
- erilaisten ruokien valmistus
- kahvin keitto
- keittimien pesu ja huolto
- ruuan jakelu
4. Ensiapu
- palovammat ja haavat
5. Alkusammutus
- rasvapalo
- sammutuspeitteen käyttö
6. Hygieniakoulutus
- elintarvikehygienia
7. Kurssin päätös (palautekeskustelu ym.)

Osallistumismaksuun sisältyy muonitus, majoitus, suojavaatetus, vakuutus kurssipaikalla ja koulutus.

Kainuun prikaati
Prikaatintie 97