NASTA Lempi 2022: Selviytyminen maastossa -jatkokurssi KURSSI TÄYNNÄ

Kesto 3 vrk
Paikkakunta Kajaani
Ilmoittautumisaika 2.6.2022 14.00 - 3.8.2022 23.00

Kurssilainen hallitsee taidot selviytyäkseen vaativissa maasto-olosuhteissa hyödyntäen luonnon materiaaleja ja luonnonmuonaa.

Sopii perusmaastotaidot hallitseville, jotka haluavat haastaa itsensä ja kehittää selviytymistaitojaan, alaikäraja 18 v.

Jatkotason koulutus. Edellyttää perustason maastotaitojen hallintaa ja aiempaa maastokokemusta. Kurssi on henkisesti ja fyysisesti vaativa.

Harjoitukseen hyväksytyille lähetetään noin kuukautta ennen harjoitusta kirje. Kirjeessä informoidaan aikatauluista, saapumis- ja ilmoittautumisjärjestelyistä, jaettavasta varustuksesta, majoitusjärjestelyistä, koulutustiloista, turvallisuusasioista, ruokailuista ja muun muassa sotilaskotipalveluista.

Ilmoittautumisen voi ilman perusteluja ja ilman maksuvelvoitetta perua viimeistään 21 päivää ennen kurssin alkua. Tämän jälkeen perumiseen pitää olla pätevä syy (sairaus tms.). Lasku osallistumismaksusta lähetetään sähköpostitse noin viikon kuluessa kurssin päättymisestä.

Kurssipaikoista puolet on varattu ensimmäistä kertaa NASTA-harjoitukseen osallistuville.

Kurssilla kerrataan suunnistustaitoja ja opitaan tekemään tilapäismajoitus luontoon. Lisäksi opitaan, miten luonnonmuonaa ja vettä voidaan hyödyntää turvallisesti. Mahdollisuuksien mukaan harjoitellaan vesistön ylitystä eri menetelmin.
1. Kurssin avaus (tavoitteet, esittelyt, yleisjärjestelyt ym.)
2. Teoria pidempikestoisesta selviytymisestä maastossa
- erilaiset ääriolosuhteet ja pukeutuminen
- varusteet ja pakkaaminen
3. Suunnistus- ja karttataitojen kertaus
- suunnistusharjoitus
4. Luonnonmuona
- turvallinen juomavesi
- maastosta löydettävä ruoka ja riistan käsittely
- ateriat valmistetaan maastossa
5. Yöpyminen maastossa
- tilapäismajoitteen rakentaminen
6. Vesistön ylitys tai köysilaskeutuminen
- apuvälineet ja niiden hyödyntäminen
- reittisuunnittelu
- vaaratilanteet ja niiden ensiapu
7. Kurssin päätös (palautekeskustelu ym.)

Osallistumismaksuun sisältyy muonitus, majoitus, suojavaatetus, vakuutus kurssipaikalla ja koulutus.

Kainuun prikaati
Prikaatintie 97
87101 Kajaani

Marjo Törmikoski