NASTA Lempi 2022: Väestönsuojelun perusteet KURSSI TÄYNNÄ

Kesto 3 vrk
Paikkakunta Kajaani
Ilmoittautumisaika 2.6.2022 12.00 - 3.8.2022 23.00

Kurssin tarkoituksena on lisätä osallistujan tietämystä väestönsuojelusta ja evakuoinnista.

Kurssin jälkeen osallistuja ymmärtää, miten soveltaa tietoaan varautumisesta, väestönsuojelusta ja evakuoinnista. Hän ymmärtää, kuinka toimia todellisessa tilanteessa oikein ja huolehtia lähipiiristään.

Soveltuu kaikille ja kaikenikäisille naisille. Yleisesti alaikäraja osallistujille on 16 vuotta, alle 18-vuotiailla tulee olla huoltajien kirjallinen osallistumislupa.

NASTA-harjoitukset ovat valtakunnallisia naisille kohdennettuja harjoituksia, jotka järjestetään vapaaehtoisten naisten voimin. Osallistuminen ei edellytä aikaisempaa kurssikokemusta tai ennakkotietoja tai -taitoja valitun kurssin aiheesta. Harjoitukseen osallistuminen vaatii normaalia terveyttä ja kuntoa. Koulutus on luonteeltaan kaikille naisille soveltuvaa peruskoulutusta.

Harjoitukseen hyväksytyille lähetetään noin kuukautta ennen harjoitusta kirje. Kirjeessä informoidaan aikatauluista, saapumis- ja ilmoittautumisjärjestelyistä, jaettavasta varustuksesta, majoitusjärjestelyistä, koulutustiloista, turvallisuusasioista, ruokailuista ja muun muassa sotilaskotipalveluista.

Ilmoittautumisen voi ilman perusteluja ja ilman maksuvelvoitetta perua viimeistään 21 päivää ennen kurssin alkua. Tämän jälkeen perumiseen pitää olla pätevä syy (sairaus tms.). Lasku osallistumismaksusta lähetetään sähköpostitse noin viikon kuluessa kurssin päättymisestä.

Kurssipaikoista puolet on varattu ensimmäistä kertaa NASTA-harjoitukseen osallistuville.

Kurssilla tutustutaan varautumiseen ja väestönsuojeluun sekä evakuointiin hyödyntäen oman kunnan pelastussuunnitelmaa.

1. Kurssin avaus (tavoitteet, esittelyt, yleisjärjestelyt)
2. Varautumisen perusteet
- pelastuslaki ja -asetus
- uhkakuvat ja turvallisuustilanteet
- oman paikkakunnan varautumisjärjestelyt
3. Omatoiminen varautuminen
- talosuojelu ja kotivara
- henkinen kriisinsietokyky
- suojautuminen säteilyltä
4. Väestönsuojelu
- väestönsuojelujärjestelmän esittely
- toiminta väestönsuojassa
- käynti väestönsuojassa
5. Evakuointi
- evakuointitarve
- esimerkkinä paikallinen evakuointisuunnitelma
6. Case -harjoitus
- toiminta evakuointitilanteessa (yksilö/ryhmätyöskentely)
7. Kurssin päätös (palautekeskustelu)

Osallistumismaksuun sisältyy muonitus, majoitus, suojavaatetus, vakuutus kurssipaikalla ja koulutus.

Kainuun prikaati
Prikaatintie 97