PikkuNASTA Pihlajanmarja 2022 Arjen turvallisuus KURSSI TÄYNNÄ

Kesto 2,5 päivää
Paikkakunta Helsinki
Ilmoittautumisaika 25.7.2022 9.00 - 18.8.2022 23.59

Kurssilla opitaan tunnistamaan keskeisimmät arjen turvallisuusuhkat ja varautumaan niiden varalle. Keskeisiä turvallisuustaitoja myös harjoitellaan kurssin aikana.

Tavoitteena on, että kurssin jälkeen osallistuja
-ymmärtää, miten hälyttää apua
-ymmärtää, miten toteuttaa alkusammutus
-ymmärtää, miten antaa hätäensiapua
-ymmärtää kotivaran tärkeyden
-muistaa kyberturvallisuuden perusteita
-osaa varautua sähkökatkokseen, tietoliikenneyhteyksien katkeamiseen tai muihin urbaanin ympäristön häiriöihin, sekä tietää miten seurata virallisia tiedotusvälineitä ja mistä saa apua
-tuntee tärkeimmät henkilökohtaiseen turvallisuuteen vaikuttavat tekijät, osaa ennakoida ja välttää vaaratilanteita sekä varautua joihinkin henkilökohtaisiin vaaratilanteisiin (nk. “streetwise”)

Soveltuu kaikille ja kaikenikäisille naisille, jotka ovat kiinnostuneita kehittämään taitojaan arjen häiriötilanteiden varalta. Ikäraja osallistujille on 15 vuotta, alle 18-vuotiailla tulee olla vanhempien lupa. Kurssi on peruskoulutusta edellyttäen kuntoa, joka mahdollistaa osallistumisen harjoitteisiin.

NASTA-harjoitukset ovat valtakunnallisia naisille kohdennettuja valmiusharjoituksia, jotka järjestetään vapaaehtoisten naisten voimin. Osallistuminen ei edellytä aikaisempaa kurssikokemusta tai ennakkotietoja tai -taitoja valitun kurssin aiheesta. Harjoitukseen osallistuminen vaatii normaalia terveyttä ja kuntoa. Koulutus on luonteeltaan kaikille naisille soveltuvaa peruskoulutusta..

Harjoitukseen hyväksytyille lähetetään noin kuukautta ennen harjoitusta kirje, jossa kerrotaan tarkemmin jaettavista varusteista, aikataulusta ja ajo-ohjeesta. Maksuohjeet lähetetään osallistumismaksun suorittamista varten kurssilaiselle aikaisintaan 21 päivää ennen harjoitusta sähköpostitse tai e-kirjeenä. Osallistumisen peruuttaminen tätä ennen ei aiheuta kustannuksia.

Kurssilla harjoitellaan alkusammutusta, hätäensiavun antamista ja avun hälyttämistä sekä perehdytään kyberturvallisuuden perusteisiin ja kotivaraan.

Lisäksi saadaan ajankohtaista tietoa ja käytännön harjoitusta henkilökohtaisesta turvallisuudesta, sekä perehdytään urbaanissa ympäristössä selviytymiseen.

Lotta Svärd Säätiö tukee kurssia.

Santahamina

Kurssin hallinto ja laskutus