Koiran käyttö etsinnällä / LOHI22

Ajankohta 3.9.2022 - 4.9.2022
Paikkakunta Lohtaja
Ilmoittautumisaika 23.6.2022 8.00 - 26.8.2022 23.59

Kurssin tavoite on antaa valmiuksia koiralla tapahtuvaan jäljestykseen. Kurssilla paneudutaan pelastusetsinnällä tapahtuvaan jäljestykseen, siihen liittyviin haasteisiin ja miten niihin voidaan harjoitella. Lauantain kurssipäivä koostuu teoriaosuudesta sekä maastoharjoituksista. Sunnuntaina kurssilaiset osallistuvat yhteiseen etsintäharjoitukseen.

Tavoitteena on myös yhtenäistää vapaaehtoisten toimintakäytäntöjä etsinnässä viranomaisten toimintamallin mukaisiksi sekä kehittää ja kouluttaa koiria poliisin johtamiin etsintätehtäviin. Lisäksi tavoitteena on yhtenäistää viranomaisten ja vapaaehtoisten etsinnän dokumentointia.

Kurssilainen oppii tunnistamaan etsinnällä kadonneen henkilön jäljitykseen liittyvät haasteet, osaa käyttää hyväksi koiran ominaisuuksia kadonnen jättämän jäljen etsintään ja hallitsee siihen liittyvät toimenpiteet.

Kenelle kurssi on tarkoitettu

Koulutus tapahtuu pääosin maastossa. Koulutukseen osallistuvan tulee varustautua maastossa liikkumiseen sopivilla varusteilla, sääolot huomioon ottaen. Mukaan tulee ottaa myös paikantamiseen ja suunnistamiseen sopivat välineet. Koiranohjaajan tulee huolehtia mukaan myös koiralleen koulutuksessa tarvittavat vahvisteet sekä etsintään tarvittavat varusteet.

Kurssille mahtuu 16 osallistujaa (ohjaajaa koiransa kanssa).

MPK tekee tarvittavia muutoksia koulutusten aikatauluihin valtioneuvoston ja viranomaisten suositusten mukaisesti. Ajantasainen tieto tilanteesta löytyy MPK:n uutisista: www.mpk.fi/ajankohtaista. MPK:n piirit ilmoittavat osallistujille mahdollisista muutoksista sähköpostilla. Varmistathan, että sähköpostiosoite on oikein MPK-kortilla.

La 3.9.2022 klo 8.30 -17.00
- Koiratoiminta pelastusetsinnän osana
- Pelastusetsintä ja jäljestys
- Jäljestyksen haasteet ja mahdollisuudet