ELSU elektroninen sodankäynti, peruskurssi

Kurssin jälkeen osallistuja
hallitsee (soveltaa)
- kenttäviestivälineiden turvallisen peruskäytön
- elektronisen tiedustelun ja häirinnän aiheuttaman uhkan omalle viestitoiminnalleen
osaa (ymmärtää)
- asemapaikan, antennien ja tehon merkityksen yhteysetäisyyteen
- noudattaa viestikuria (ml EMCON) perusviestivälineillä
- radiolähettimen suuntimista
- tunnistaa elektronisen häirinnän ja osaa toimia sen alla
- ennaltaehkäisevän suojautumisen elektroniselta tiedustelulta ja häirinnältä
tuntee (muistaa)
- arjen ratkaisuihin liittyviä ELSO-uhkia ja niiltä suojautumista
- normaalin ja häirityn radiospektrin eroavaisuuksia

Kurssin kohderyhmä on viesti-, sensori- ja johtamisjärjestelmiä käyttävät reserviläiset

Perusviestivälineiden käyttökokemus. Kurssi muodostuu etäjaksosta, joka tulee olla suoritettuna ennen lähijaksoa.
Etäjakso pidetään ti 13.9., to 15.9. ja ti 20.9. klo 18-21 hybridimuotoisena Helsingin Suojeluskuntatalolla (Döbelninkatu 2) + etänä Zoom-alustalla. Etäjakson luennoilla opiskellaan kenttäviestivälineiden teoriaa ja elektronista sodankäyntiä.

Lähijakso pidetään pe 23.9. - su 25.9. Helsingin Santahaminassa. Lähijaksolla harjoitellaan käytännössä elektronista suojautumista kenttäviestivälineillä.

Kurssi koostuu etä- ja lähijaksoista, molemmat pakollisia.

Pääasiallinen kalusto: Kenttäradiot LV241/LV217 (varsinkin pitkälanka-antenni) ja SANLA."

kurssi on ilmainen

Santahamina