VUOSANKA23: PV-ajolupakurssi (C/CE)

Kesto 3
Paikkakunta Kajaani
Ilmoittautumisaika 1.5.2023 12.00 - 30.7.2023 23.00

Kurssin tarkoituksena on uudistaa aiemmin myönnettyjä C- ja CE-ajoneuvoluokan PV:n ajo-oikeuksia. (Pelkästään B-ajolupaa tarvitseville järjestetään 25.8.2023 B-ajolupakurssi, jonne ilmoittaudutaan erikseen [kts. koulutuskalenteri])
Kurssin jälkeen kurssilaiset osaavat perusteet kunkin ajoneuvoluokan ajoneuvon turvallisesta käytöstä niin maasto-olosuhteissa kuin maantiellä.

Kurssi soveltuu reserviläisille, joille on aiemmin myönnetty Puolustusvoimien C- tai CE-ajo-oikeus, joka on erääntynyt.

Kurssi kuuluu VUOSANKA23-harjoitukseen, jonka kursseista osa järjestetään Kainuun prikaatissa Kajaanissa ja osa Vuosangan harjoitus- ja ampuma-alueella Kuhmossa. PV-ajolupakurssi (C/CE) järjestetään Kajaanissa.
Kurssi toteutetaan Kainuun prikaatin tiloissa ja lähiharjoitusalueella. Kurssilaisille jaetaan tarvittava suojavaatetus ja liinavaatteet. Kurssilla on kasarmimajoitus. Ruokailut toteutetaan varuskuntaravintolassa tai maastossa. Kuljetukset Kajaanin matkakeskuksen ja varuskunnan välille järjestetään kurssin alkamis- ja päättymispäivinä. Kurssille hyväksytyille lähetetään kurssi-info.

Kurssiin liittyy esitehtävä, joka tulee olla suoritettuna ennen kurssin alkua. Esitehtävät jaetaan kurssille hyväksytyille sähköpostilla noin kaksi viikkoa ennen kurssin alkamista.

Kurssin aikana kurssilaiset kertaavat eri ajoneuvojen tekniset ominaisuudet sekä kuinka ko. ajoneuvoja käytetään maastossa sekä maantiellä. Kurssi sisältää perusteknistä koulutusta sekä ajokoulutusta eri maasto-olosuhteissa.
Kurssiohjelma pääpiirtein:
PE 25.8.
17:00 Mennessä iIlmoittautuminen
17:00 Aloituspuhuttelu ja päivällinen
17:30 Varustaminen ja majoittuminen
19:00 Ajolupakoulutus, teoria
LA 26.8.
07:30 Koulutus, käytännön harjoittelu
SU 27.8.
07:30 Harjoittelu, näyttökokeet
12:00 Huolto ja varusteiden palautus
13:30 Palautekysely ja palautetilaisuus
14:00 Kurssin päättäminen.

Maksuton.

Mikäli kurssille hyväksytty osallistuja jättää käyttämättä kurssipaikan ilmoittamatta siitä etukäteen, perittävä maksu on 30 euroa.

Ilmoittautumisen voi perua, jos kurssin alkamiseen on vähintään 7 vuorokautta. Peruutus onnistuu omalta MPK-kortilta, koulutuskalenteri.mpk.fi. Lähempänä kurssin alkua osallistumista ei voi perua ilman pätevää syytä (esim. sairastuminen, loukkaantuminen, työeste). Tällaisista esteistä tulee ilmoittaa sähköpostitse tai puhelimitse suoraan kurssin järjestävään koulutuspaikkaan.

Kainuun prikaati
Prikaatintie 97