NASTA Harjulintu23 Etsintä - TÄYNNÄ

Kesto 3,0
Paikkakunta Säkylä
Ilmoittautumisaika 3.3.2023 9.00 - 23.4.2023 23.59

Koulutuksen jälkeen kurssilainen ymmärtää Vapaaehtoisen peLastuspalvelun (VAPEPA) toiminnan perusperiaatteet ja osaa toimia etsintätehtävässä osana etsintäryhmää. Kurssin jälkeen on mahdollisuus päästä mukaan VAPEPAn hälytysryhmään, jonka poliisi voi hälyttää avukseen kadonneen etsinnässä.

Soveltuu kaikille 18- vuotta täyttäneille perusterveille ja normaalin kunnon omaaville. Kurssi soveltuu erityisesti henkilöille, jotka haluavat auttaa ihmisiä ja pitävät luonnossa liikkumisesta.

Peruskoulutusta, ei vaatimuksia kurssille tultaessa, kohtuullinen fyysinen kunto maastossa liikkumiseen.

Kurssi antaa tietoa siitä, miten viranomaiset toimivat yhteistyössä järjestöjen kanssa etsintätilanteissa sekä lisätä osallistujien tietoja eri maastoetsintämenetelmistä ja yleisimmistä ensiaputilanteista maastossa. Kurssilla kerrataan myös kartan ja kompassin käyttöä osana etsintää. Viikonlopun aikana suoritetaan sekä Vapepan perus- että etsintäkurssi.
Kurssiin sisältyy myös etsintäharjoitus, jolloin liikutaan ulkona.
Lisäksi kurssilaiset pääsevät tutustumaan pelastuskoiran käyttöön etsinnässä.

Lotta Svärd -säätiö tukee kurssin toteutusta. Kurssimaksuun sisältyy opetus, koulutusmateriaali sekä mahdollisen oppimisympäristön käyttö, vakuutusturva, suojavarustus.
Mikäli kurssille hyväksytty osallistuja jättää käyttämättä kurssipaikan ilmoittamatta siitä etukäteen, peritään kurssimaksu kokonaisuudessaan.
Ilmoittautumisen voi perua, jos kurssin alkamiseen on vähintään 7 vuorokautta. Peruutus onnistuu omalta MPK-kortilta, koulutuskalenteri.mpk.fi. Lähempänä kurssin alkua osallistumista ei voi perua ilman pätevää syytä (esim. sairastuminen, loukkaantuminen, työeste). Tällaisista esteistä tulee ilmoittaa sähköpostitse lounais-suomi@mpk.fi.

Porin prikaati
Porilaistie 1
27800 Säkylä

Kurssinjohtaja:
Helka Reiman (helka.reiman(at)gmail.com)
Soilimaria Seppälä (soilimaria.s(at)gmail.com)

Kurssin hallinto: Koulutuspäällikkö Teijo Heinonen (teijo.heinonen@mpk.fi)