NASTA Harjulintu23 Hätämajoitus, jatkotaso - TÄYNNÄ, jonoon voi ilmoittautua

Kesto 3,0
Paikkakunta Säkylä
Ilmoittautumisaika 3.3.2023 9.00 - 31.3.2023 23.59

Kurssin tavoitteena on perehdyttää kurssilainen hätämajoituspaikan perustamisen perusteisiin ja hätämajoituspaikan ylläpitämisessä huomioitaviin ensihuoltotehtäviin.
Kurssin jälkeen osallistuja tunnistaa vapaaehtoisten ja viranomaisten roolit häiriö- ja onnettomuustilanteissa ja osaa toimia vapaaehtoisena hätämajoituskeskuksessa.

Kurssille osallistuminen edellyttää aikaisempaa osallistumista NASTA-harjoituksen kursseille. Kurssin alaikäraja osallistujille on 18 vuotta.
Kurssilla toteutetaan käytännön harjoitus, jonka toteutuksessa pärjää peruskunnolla.

Jatkotason koulutusta. Edellyttää aiempaa kouluttautumista NASTA-harjoituksen kursseilla.

Kurssilla harjoitellaan yhteiskunnan onnettomuus- ja häiriötilanteeseen liittyvän evakuointi- ja hätämajoituspaikan perustamista suurelle ihmismäärälle. Koulutuksessa käsitellään mm. hätämajoituspaikan käyttöönottoon liittyvää suunnittelua, hätämajoituspaikassa tarjottavien perustarpeista huolehtivien palvelujen organisointia ja tutustutaan erilaisiin viranomaisten toimintaa tukeviin vapaaehtoisten ensihuoltotehtäviin.
Kurssilla käsitellään tilannekuvaa ja eri turvallisuustilanteita, onnettomuustilanteita ja erityistilanteita, joissa tarvitaan hätämajoitusta sekä viestintää ja mediayhteistyötä hälytystilanteissa. Tutustaan viranomaisten viestintäverkkoon ja tilannekuvan ylläpitoon. Lisäksi tutustutaan viranomaisten ja kuntien tehtäviin poikkeustilanteissa sekä näiden yhteistyöhön kolmannen sektorin kanssa.

Kurssi antaa valmiuksia lähteä mukaan vapaaehtoisauttajiksi äkillisissä onnettomuus- ja häiriötilanteissa.
Kurssin suorittaneet saavat Vapaaehtoisen pelastuspalvelun ensihuollon peruskurssin todistuksen.

Lotta Svärd -säätiö tukee kurssin toteutusta. Kurssimaksuun sisältyy opetus, koulutusmateriaali sekä mahdollisen oppimisympäristön käyttö, vakuutusturva, suojavarustus.
Mikäli kurssille hyväksytty osallistuja jättää käyttämättä kurssipaikan ilmoittamatta siitä etukäteen, peritään kurssimaksu kokonaisuudessaan.
Ilmoittautumisen voi perua, jos kurssin alkamiseen on vähintään 7 vuorokautta. Peruutus onnistuu omalta MPK-kortilta, koulutuskalenteri.mpk.fi. Lähempänä kurssin alkua osallistumista ei voi perua ilman pätevää syytä (esim. sairastuminen, loukkaantuminen, työeste). Tällaisista esteistä tulee ilmoittaa sähköpostitse lounais-suomi@mpk.fi.

Porin prikaati
Porilaistie 1
27800 Säkylä

Kurssinjohtaja:
Minna Haaranen-Mäkipuro (minna.haaranen-makipuro(at)outlook.com)
Ruut Suomela (ruut.suomela(at)pp.inet.fi)

Kurssin hallinto: Koulutuspäällikkö Teijo Heinonen (teijo.heinonen@mpk.fi)