Sotinpuro 2023, Taistelijan radio- ja viestikurssi

Aika 16.00
Paikkakunta Nurmes
Ilmoittautumisaika 15.7.2023 0.01 - 10.9.2023 23.59

Kurssin tavoitteena on syventää aiempien viestikurssien tietoja taitoja.
Tavoitteet aiheittain:
Excel-antennin rakentaminen maastoon: parikaapelilinjan rakentamisen yleiset periaatteet, toimivan
viestiverkon rakentaminen radioviestimillä, sanomalaitteella, kaapelilla sekä pitkälanka-antennilla. Sähkövoimaverkon avulla akkujen lataus viestiasemalla. Lähetysasemien paikkatiedot MGRS-koordinaatistoa hyödyntäen. Excel- ja pitkälanka-antennien kautta yhteydenotto viestiasemalle
kaukokäyttölaitteen avulla.

Viestikeskuksen perustaminen, yhteyksien rakentaminen viestikeskukselle, viestiliikennetilanteen päivystys ja seuranta. Koulutettavat osaavat radioiden sekä sanomalaitteen käyttökuntoon laittamisen, liikennöinnin perusteet sekä tietävät niiden perusominaisuudet viestiliikenteessä. Toiminta viestikeskuksessa mm. sanomien vastaanottaminen ja tietojen välittäminen.
Myös viestikeskuksen tilannekarttojen päivitys harjoituksen aikana.

Radioilla tapahtuva liikennöinti (digiradiot) LV241 ja LV141 sekä LV217M.
Koulutettavat osaavat radiolaitteiden käyttökuntoon laittamisen sekä laitteen perusominaisuudet viestiliikenteessä, sanomien vastaanoton, viestiliikennekurin liikennöinnissä viestikeskukseen.
Lisäksi tutustutaan paikallispataljoonan vaatimuksiin viestitoiminnalle, viestiperusteisiin, puheradioliikenteeseen, EMCON-perusteisiin ja niiden soveltamiseen. Tavoitteena on sitoa viestivälineiden
käyttö paikallispataljoonan kontekstiin sekä auttaa kurssilaisia ymmärtämään tilanteenmukaisen käytön merkitys kokonaiskuvan ylläpidossa.

Kurssille voivat osallistua asepalveluksensa suorittaneet reserviläiset. Sopii kaikille viestintoiminnasta
kiinnostuneille, erityisenä kohderyhmänä ovat paikallispataljoonaan (Maakuntakomppania, Sotilaspoliisikomppania, Erillinen viestikomppania, Huoltokomppania) sijoitetut reserviläiset.

Puolustusvoimat hyväksyy osallistujat kurssille.

Kurssi on osallistujalle maksuton. Kurssilaiselta voidaan periä 30 euron maksu MPK:n kurssitoiminnan pelisääntöjen mukaisesti, mikäli kurssille hyväksytty osallistuja jättää saapumatta kurssille perumatta osallistumista tai muuten ilmoittamatta etukäteen kurssin alkuun mennessä.
Epäselvissä tapauksissa ota yhteys hallinnosta vastaavaan henkilöön.

ALUSTAVA SISÄLTÖ:
Perjantai
klo 16:30 alkaen ilmoittautuminen Nurmes, Sotinpuro. Reserviläisten varustaminen, aloituspalaveri ja turvallisuusmääräykset.
klo 18:00 Aikataulun mukainen koulutusohjelma kurssikohtaisesti.
klo 21:00 – 06.00 Majoittuminen

Lauantai
klo 07:00 Aamupala
klo 08:00 Ohjelmakohtaiset koulutukset alkavat Viesti- ja radiokurssi; rastikoulutus aikataulun mukaisesti: viestiliikenneperusteet, pitkälanka-antennit, Excel 12 metrin antennin ominaisuudet, LV217M, LV241, LV141, P90 yms.
klo 11:00 Lounas
klo 12:00 Iltapäivä kurssikohtaisen ohjelman mukaisesti
klo 17:00 Päivällinen
klo 18.00 Koulutus jatkuu ohjelman mukaisesti
klo 20:00 – 21:00 Iltapala ja henkilökohtainen huolto.

Sunnuntai
klo 07:00 Aamupala
klo 8:00 Aamupäivä tilanteen mukainen koulutus/harjoitus jatkuu
klo 11:00 Lounas
klo 12:00 Iltapäivä kaluston huolto ja palautus. Henkilökohtaisten varusteiden luovutus.
Klo 15:00 Palautteiden anto, harjoituksen loppupuhuttelut ja harjoituksen päättäminen.
Kotiutus klo 16:00 mennessä.

Kurssi on maksuton.

Sotinpuron ampuma-alue Nurmes