Elsu, elektronisen suojautumisen peruskurssi, KURSSI TÄYNNÄ!

Ajankohta 14.4.2023 - 16.4.2023
Kesto 2,5 vrk+ 2 kpl 3h etäkoulutus
Paikkakunta Helsinki
Ilmoittautumisaika 25.11.2022 12.00 - 16.2.2023 8.30

Kurssin jälkeen osallistuja
tuntee (muistaa)
- arjen ratkaisuihin liittyviä ELSO-uhkia ja niiltä suojautumista
- normaalin ja häirityn radiospektrin eroavaisuuksia
osaa (ymmärtää)
- asemapaikan, antennien ja tehon merkityksen yhteysetäisyyteen
- noudattaa viestikuria (ml. EMCON) perusviestivälineillä
- radiolähettimen suuntimista
- tunnistaa elektronisen häirinnän ja osaa toimia sen alla
- ennaltaehkäisevän suojautumisen elektroniselta tiedustelulta ja häirinnältä
hallitsee (soveltaa)
- kenttäviestivälineiden turvallisen peruskäytön
- elektronisen tiedustelun ja häirinnän aiheuttaman uhkan omalle viestitoiminnalleen

Kurssin kohderyhmä on viesti-, sensori- ja johtamisjärjestelmiä käyttävät reserviläiset

Ei esitietovaatimuksia.

"Kurssi koostuu etä- ja lähijaksoista, molemmat pakollisia.

Etäjakso pidetään ti 28.3. ja to 30.3. klo 18-21 hybridimuotoisena Helsingin Suojeluskuntatalolla (Döbelninkatu 2) + etänä Zoom-alustalla. Etäjaksoon liittyy myös PVMoodlessa tehtäviä. Etäjakson luennoilla opiskellaan kenttäviestivälineiden teoriaa ja elektronista sodankäyntiä.

Lähijakso pidetään pe 14.4. - su 16.4. Helsingin Santahaminassa. Lähijaksolla harjoitellaan käytännössä elektronista suojautumista kenttäviestivälineillä.

Pääasiallinen kalusto: Kenttäradiot LV241/LV217 (varsinkin pitkälanka-antenni) ja SANLA, mutta kurssi tarjoaa myös huomattavasti laaja-alaisempaa näkemystä elektroniseen suojautumiseen."

Osallistumisen kurssille voit perua MPK-kortin kautta ilman kustannuksia 7 vrk ennen kurssin alkua, eli viimeistään 7.4..2023, kello 08.00 asti.
Mikäli kurssille hyväksytty osallistuja jättää käyttämättä kurssipaikan ilmoittamatta siitä etukäteen, peritään kurssista kurssimaksu.
Maksullisista kursseista peritään täysi kurssimaksu. Maksuttomilla kursseilla perittävä maksu on 30 euroa. Maksukäytänteet tulevat voimaan 1.3.2023.
Ilmoittautumisen voi edelleen peruuttaa 7 vuorokautta ennen kurssin alkua MPK-kortin kautta tai ilmoittamalla perumisesta koulutuksen järjestävään piiriin.
Tämän jälkeen kurssille osallistumista ei voi veloituksetta peruuttaa ilman pätevää syytä

Santahamina

Valmiuspäällikkö, Mats Fagerström, 050 363 2477, mats.fagerstrom@mpk.fi