Joukkomuonitus maastossa (POLTE 2023-leiri)

Ajankohta 30.6.2023 - 7.7.2023
Kesto 8 päivää
Paikkakunta Koski TL
Ilmoittautumisaika 24.11.2022 11.44 - 2.6.2023 23.59

Kurssin tarkoituksena on tutustuttaa osallistujat kenttäkeittimen turvalliseen käyttöön ja maastomuonituksen järjestämiseen. Kurssin jälkeen osallistuja muistaa maastomuonitukseen tarvittavat välineet ja ymmärtää, miten kenttäkeitintä käytetään muonituksen järjestämiseksi. Kurssilainen ymmärtää miten, hänen tulee toimia osana muonitusryhmää.

Kurssi on ensisijaisesti suunnattu Länsi-Suomen Pelastusalan Liiton(LSPEL) muonitustoimintaan sitoutuneille, mutta muutkin yli 18-vuotiaat voivat osallistua. Kurssi edellyttää kohtuullista fyysistä kuntoa.

Kurssilaiset muonittavat palokuntanuorten POLTE 23-leirille osallistujat.
POLTE23-järjestäjä vastaa kurssilaisten ruokailuista, lääkintähuollosta sekä muista tarvittavista järjestelyistä (mm. Lepotilat, WC, peseytymismahdollisuus).
Kurssilla käytetään omia vaatteita. Pukedu sään ja kelin mukaan sekä varaa mukaan riittävästi vaihtovaatteita.

Kurssilla perehdytään maasto-olosuhteissa tapahtuvaan elintarvikkeiden säilytykseen ja käsittelyyn sekä valmistetaan niistä ruokaa suurelle joukolle.
1. Kurssin avaus (tavoitteet, esittelyt, yleisjärjestelyt ym.)
2. Teoriakoulutusta
- maastomuonituksen erityispiirteet
- omavalvonta kenttä- ja maasto-olosuhteissa
- reseptiikka ja ruokalistojen laatiminen
- maastomuonituksen välineistö
- erilaiset kenttäkeittimet (M/13 ja Alfa-keitin)
3. Ruuan valmistus kenttäkeittimellä
- kenttäkeittiön perustaminen
- erilaisten ruokien valmistus
- kahvin keitto
- keittimien pesu ja huolto
- ruuan jakelu
4. Ensiapu
- palovammat ja haavat
5. Alkusammutus
- rasvapalo
- sammutuspeitteen käyttö
6. Hygieniakoulutus
- elintarvikehygienia
- mahdollisuus suorittaa hygieniapassi
7. Kurssin päätös (palautekeskustelu ym.

Länsi-Suomen Pelastusalan Liitto tukee kurssia, joten se on maksuton osallistujille.
Mikäli kurssille hyväksytty osallistuja jättää käyttämättä kurssipaikan ilmoittamatta siitä etukäteen, perittävä maksu on 30 euroa.
Ilmoittautumisen voi perua, jos kurssin alkamiseen on vähintään 7 vuorokautta. Peruutus onnistuu omalta MPK-kortilta, koulutuskalenteri.mpk.fi. Lähempänä kurssin alkua osallistumista ei voi perua ilman pätevää syytä (esim. sairastuminen, loukkaantuminen, työeste). Tällaisista esteistä tulee ilmoittaa sähköpostitse lounais-suomi@mpk.fi.

Koski TL
Kosken lukio, Lampitie 3
31500 Koski TL

Kurssinjohtaja: Sanna Raunila, p. 0401418066, sanna.raunila@gmail.com