Hätämajoituskurssi

Kesto 2,5 pv
Paikkakunta Tuusula
Ilmoittautumisaika 27.12.2022 20.18 - 21.2.2023 18.00

Kurssin tavoitteena on perehdyttää kurssilainen hätämajoituksen perusteisiin ja tilanteisiin, joissa hätämajoitusta tarvitaan. Kurssin jälkeen osallistuja muistaa hätämajoituksen perustamiseen liittyvät toimet ja viranomaisten roolin. Hän ymmärtää, miten toimia vapaaehtoisena häiriö- ja onnettomuustilanteessa hätämajoituksen apuna viranomaisten johtamissa tilanteissa.

Soveltuu aiemmin Naisten Valmiusliiton NASTA-harjoituksen kursseille osallistuneille, ikäraja 18 v.

Kurssin toteuttaa Naisten Valmiusliitto ry Helsingin alueneuvottelukunta.

Esitiedot Ennakkotehtävä: Hyväksytty VSS kalliosuoja -kurssin suorittaminen verkossa

Kurssilla harjoitellaan evakuointitilanteeseen liittyvän hätämajoituksen perustamista. Koulutuksessa käsitellään sekä tilojen käyttöönottoa majoitusta varten että evakuoitavien ohjausta. Kurssi antaa valmiuksia lähteä mukaan vapaaehtoisauttajaksi yllättävässä evakuointitilanteessa.

Kurssilla majoitutaan liikuntasaliin perustetussa hätämajoituksessa, tilassa ei ole suihkumahdollisuutta. Kurssilaisille on varattu yöpymistä varten majoitustarvikkeet (retkivuode ja makuupussi). Kurssilla käytetään omia vaatteita. Varaa mukaan kuvallinen henkilötodistus, vaaleapohjaiset tossut tai lämpimät sukat liikuntasaliin, otsalamppu tai vastaava, tyyny ja halutessasi lisäpeite.

LAUANTAI
Ilmoittautuminen klo 8.30 mennessä

KOULUTUS
- säteilyturva
- hätämajoitus: valmius ja evakuointikeskuksen rakentaminen
- henkinen tuki
- evakuointi ja hätämajoituksen järjestäminen
- lapsiystävällinen alue

SOVELTAVA HARJOITUS
- materiaalin nouto liikuntasaliin
- hätämajoituksen rakentaminen, hätämajoitukseen sijoittuminen ja yöpyminen liikuntasalissa
- lapsiystävällisen tilan perustaminen
Hiljaisuus klo 23

Päivän aikana lounas klo 12, päivällinen klo 17 ja iltapala klo 21. Lisäksi pidetään taukoja. Tarjolla on kahvia ja teetä.

SUNNUNTAI
Herätys 7.30
Huolto, hätämajoitustilan purku, siivous ja varusteiden palautus
Brunssi klo 10

KOULUTUS
- Hätämajoituksen kriisitilanteen purku
- Viranomaisten tilannekuva ja uhkatilanteet

Palautekeskustelu ja kurssin päättäminen klo 14 mennessä
Kouluttajat; STUK, SPR, Pelastakaa Lapset, poliisi

Osallistumisen kurssille voit perua MPK-kortin kautta ilman kustannuksia 7 vrk ennen kurssin alkua, eli viimeistään 24.2.2023, kello 08.00 asti.
Mikäli kurssille hyväksytty osallistuja jättää käyttämättä kurssipaikan ilmoittamatta siitä etukäteen, peritään kurssista kurssimaksu.
Maksullisista kursseista peritään täysi kurssimaksu. Maksuttomilla kursseilla perittävä maksu on 30 euroa. Maksukäytänteet tulevat voimaan 1.3.2023.
Ilmoittautumisen voi edelleen peruuttaa 7 vuorokautta ennen kurssin alkua MPK-kortin kautta tai ilmoittamalla perumisesta koulutuksen järjestävään piiriin.
Tämän jälkeen kurssille osallistumista ei voi veloituksetta peruuttaa ilman pätevää syytä

Puolustusvoimien kurssikeskus
Rantatie 66