Kansalaisen varavoimakone ja sähköturvallisuuskurssi

Kesto 1 pv
Paikkakunta Tuusula
Ilmoittautumisaika 6.2.2023 23.33 - 7.5.2023 9.00

Kurssilla pyritään vastaamaan kansalaisten huoleen ja varautumiseen kriisitilanteen sähkönsaannin varmistamisesta kotitalouden normaalitoimintoihin.
Mitä, jos sähköt katkeavat? toimiiko kodin lämmitys? sulaako pakastin? tuleeko hanasta vettä? voiko WC:tä käyttää? pärjäänkö sähkökatkon ajan ilman sähköä, vai varautuisinko sähkökatkoon varavoimakoneella?
Entä millainen varavoimakone (aggregaatti) sopisi minun käyttööni?
Kurssilla etsimme yhdessä näihin kysymyksiin vastauksia ja tutustumme erilaisiin vaihtoehtoihin tuottaa sähköä omaan talouteen. Kurssilla saat perustietoa varavoimakoneiden turvallisesta käytöstä, mitoituksesta, ominaisuuksista ja valinnasta.

Tavoite: Kansalaisen varavoimakonekurssin tavoitteena on, että kurssin jälkeen osallistuja:
1) osaa käyttää alle 10Kva:n varavoimakoneita
2) tietää erilaisten varavoimakoneiden tehoista, ominaisuuksista, käyttökohteista sekä varavoimakoneisiin liitettävistä sähköverkoista.
3) hallitsee aggregaatin turvallisen käytön ja tuntee sähkötekniikan perusteita.

Kurssi soveltuu kaikille niille, jotka ovat kiinnostuneita sähkönsaannin varmistamisesta ja sähkön tuottamisesta varavoimakoneilla.

Ei esitietovaatimuksia.
Kurssia ei varusteta Puolustusvoimien varusteilla.
Oppitunnit pidetään luokkatiloissa ja rastikoulutus toteutetaan ulkona, joten osallistujalla tulee olla riittävät sisä- ja ulkotoimintaan tarvittava vaatetus.
Ilmoittautuneille laitetaan tarkemmat ohjeet kurssista noin kaksi (2) viikkoa ennen kurssia lähetettävässä kurssikirjeessä.

Ilmoittautuminen Puolustusvoimien Kurssikeskuksella 13.05.2023 klo 09:00 mennessä.

Koulutuksen sisältö:
1. Oppitunti: Sähköturvallisuus
2. Oppitunti: Yleistä tietoa varavoimakoneista
3. Oppitunti: Kiinteistön varmennetun varavoiman syöttö voimakoneella
4. Rastikoulutus: Aggregaattien käyttö ja pienet huoltotyöt

Kurssi päätetään 13.5.2023 klo 17:00 mennessä.

Osallistumisen kurssille voit perua MPK-kortin kautta ilman kustannuksia 7 vrk ennen kurssin alkua, eli viimeistään 5.5..2023, kello 08.00 asti.
Mikäli kurssille hyväksytty osallistuja jättää käyttämättä kurssipaikan ilmoittamatta siitä etukäteen, peritään kurssista kurssimaksu.
Maksullisista kursseista peritään täysi kurssimaksu. Maksuttomilla kursseilla perittävä maksu on 30 euroa. Maksukäytänteet tulevat voimaan 1.3.2023.
Ilmoittautumisen voi edelleen peruuttaa 7 vuorokautta ennen kurssin alkua MPK-kortin kautta tai ilmoittamalla perumisesta koulutuksen järjestävään piiriin.
Tämän jälkeen kurssille osallistumista ei voi veloituksetta peruuttaa ilman pätevää syytä

Puolustusvoimien kurssikeskus
Rantatie 66