HÄMEEN ILVES 2023 Kenttähuoltokurssi (kenttämuonitus)

Ajankohta 22.9.2023 - 24.9.2023
Aika 17.00
Kesto 3
Paikkakunta Parolannummi
Ilmoittautumisaika 3.4.2023 15.19 - 3.9.2023 23.00

Kurssi muonittaa Hämeen Ilves 2023 harjoituksen maastomuonituksessa olevat joukot. Kurssin tavoitteena on antaa valmiudet 300-400 henkilön muonittamisesta kenttäolosuhteissa puukäyttöisillä keittimillä usealle eri muonitusyksikölle ja opastaa tarvittavan kenttähygienian ylläpitämiseen kenttäolosuhteissa.
Kurssin jälkeen osallistujat tietävät kenttämuonituksen perusteet, osaavat noudattaa kenttähygieniaa ja mukautua muuttuviin olosuhteisiin, vahvuuksiin ja erityisruokavalioiden valmistamiseen harjoituksen aikana.
Kurssilaiset osaavat kurssin jälkeen käyttää ja huoltaa kenttämuonituskalustoa, muokata reseptiikkaa, ylläpitää kenttähygieniaa ja ymmärtävät muonituksen perusteet.

Kurssi soveltuu kaikille 18-vuotta täyttäneille muonituksesta kiinnostuneille ja muonituskoulutuksen saaneille henkilöille.
Varusmiespalveluksen tai naisten vapaaehtoisen asepalveluksen suorittaneille reserviläisille kirjataan kaksi rinnasteista kertausharjoituspäivää.
Kurssille osallistuminen ei vaadi aikaisempaa osaamista muonittamisesta, mutta se katsotaan eduksi.
Hygieniapassi katsotaan eduksi.
Kaikki tarvittavat tieto opetetaan kurssin aikana.

Kurssi järjestetään kasarmiolosuhteissa ja majoitus tapahtuu kasarmimajoituksena miehistötuvissa. Kenttähuollon ja -muonittamisen tehtävät opetetaan tekemällä muonitustyötä kenttämuonituskalustolla kurssin aikana.
Osallistujille lähetetään noin kaksi viikkoa ennen kurssia kurssikirje, missä annetaan yksityiskohtaisia tietoja varustuksesta ja kurssijärjestelyistä. Oma tasku/otsalamppu, puukko, tulentekovälineet, juomapullo, omat hygieniatarvikkeet, lääkkeet ja sään mukaan vaatetusta on hyvä ottaa mukaan kurssille tultaessa. Kurssilaiset varustetaan, mutta ainakin omat kengät, alusvaatteet ja sään mukainen vaatetus kannattaa huomioida. Kurssilla ei jaeta petivaatteita, joten oma makuupussi/peitto, lakana, tyyny kannattaa varata mukaan.
Kurssi on keskiraskas tehtävänkuvasta johtuen. Kurssilla herätään aikaisin ja mennään nukkuman myöhään. Huomioithan tämän ilmoittautuessasi.

- talouspaikan järjestelyt
- kenttäkeitin M13 ja Teuva 75 käyttökuntoon laitto, huoltaminen ja ruoan valmistus keittimillä turvallisesti
- kenttähygienian valvonta
- kenttämuonituskaluston käsittely
- elintarvikkeiden ja muiden raaka-aineiden oikeanlainen vastaanottaminen, tarkistaminen, varastoiminen ja käsittely
- muonan pakkaaminen ja kuljetus jakopaikoille
- omavalvonnasta vastaaminen
- materiaalikirjanpito

Kurssi on maksuton.

Mikäli kurssille hyväksytty osallistuja jättää käyttämättä kurssipaikan ilmoittamatta siitä etukäteen, perittävä maksu on 30 euroa.
Ilmoittautumisen voi perua, jos kurssin alkamiseen on vähintään 7 vuorokautta. Peruutus onnistuu omalta MPK-kortilta, koulutuskalenteri.mpk.fi. Lähempänä kurssin alkua osallistumista ei voi perua ilman pätevää syytä (esim. sairastuminen, loukkaantuminen, työeste). Tällaisista esteistä tulee ilmoittaa sähköpostitse tai puhelimitse suoraan kurssin järjestävään piiriin.

Panssariprikaati
Parolannummentie 298