HÄMEEN ILVES 2023 Intin perusteita naisille

Ajankohta 22.9.2023 - 24.9.2023
Paikkakunta Parolannummi
Ilmoittautumisaika 12.6.2023 10.00 - 3.9.2023 23.00

Tavoitteena on antaa tietoa kurssilaisille varusmiespalveluksen ja maanpuolustuksen perusteista. Näin ehkä helpottaa päätöstä hakeutua vapaaehtoiseen asepalvelukseen.
Kurssin jälkee koulutettava osaa pääperiaatteet majoittumisesta ja toiminnasta kasarmi- ja maasto-olosuhteissa sekä sulkeisjärjestyksen perusteet.
Tuntee varusmiespalveluksen rakenteen ja hakeutumisen naisten vapaaehtoiseen palvelukseen sekä asepalveluksessa tarvittavia perustietoja ja -taitoja sekä miten valmistautua varusmiespalvelukseen. Lisäksi kurssilainen tuntee Puolustusvoimien päätehtävät ja sotilaselämän perusteita.

Kurssi on tarkoitettu 18 vuotta täyttäneille naisille, jotka harkitsevat naisten vapaaehtoisen asepalveluksen suorittamista tai ovat muuten varusmiespalveluksesta kiinnostuneita.
Kurssi soveltuu hyvin ensimmäiseksi kurssiksi, eikä vaadi aiempaa kokemusta

Kurssi on jokseenkin raskas, sisältäen liikkumista ja valvomista. Kurssin suorittaminen edellyttää, että ilmoittautuja on perusterve ja hänellä on normaali fyysinen kunto.
Kurssi varustetaan Puolustusvoimien varusteilla, josta kurssinjohtaja lähettää listan kurssille valituille ennen kurssia. Jaettavalla varustuksella pärjää kurssilla, mutta sitä voi halutessaan täydentää omilla lämpökerrastoilla yms. (Omat varusteet omalla vastuulla, vahingoittuneita ei korvata.)
Kurssi yöpyy toisen yön kasarmilla ja toisen yön maastossa.
Kurssilla tutustutaan asevelvollisuuden suorittamiseen ja kasarmiympäristöön, seurataan koulutustapahtumia sekä opetellaan turvallisuus- ja maastotaitoja.
Ruokailut järjestetään perjantain iltapalasta alkaen. Suosittelemme kuitenkin ottamaan pientä evästä mukaan.
Kurssi päätetään sunnuntaina klo 16 mennessä ja tarvitsijoille järjestetään kuljetus rautatieasemalle. Kurssiohjelma ja muu info jaetaan kurssille hyväksymisen jälkeen.

PERJANTAI 22.9.
- ilmoittautuminen
- varustaminen
- varo-oppitunnit
- arvomerkit
- Varuskunta-alueella liikkuminen turvallisesti
- Kasarmiyö
LAUANTAI 23.9.
- marssi maastoon
- majoittuminen maastossa
- Teltanpystytys
- maastoliikkumisen perusteet, harjoittelu
SUNNUNTAI 24.9.
- Varustuksen huolto ja palautus
- Marssi kasarmille
- Naisten vapaaehtoiseen asepalvelukseen hakeminen
- Kurssin päättäminen

Kurssimaksu sisältää vakuutuksen ja koulutuksen.

Ilmoittautumisen voi peruuttaa seitsemän (7) vuorokautta ennen kurssin alkua oman MPK-kortin kautta tai ilmoittamalla perumisesta piiriin, joka koulutuksen järjestää. Tämän jälkeen kurssille osallistumista ei voi peruuttaa ilman pätevää syytä, ja kurssimaksu on maksettava. Päteväksi syyksi perumiseen katsotaan esimerkiksi sairastuminen tai loukkaantuminen.

Panssariprikaati
Parolannummentie 298