SoMa2023 Maanpuolustusnaisten Liiton Johtamisen viikonloppu

Ajankohta 1.9.2023 - 3.9.2023
Paikkakunta Parolannummi
Ilmoittautumisaika 24.7.2023 9.00 - 20.8.2023 23.00

MNL johtamisen viikonloppu -kurssin tavoitteena on, että osallistujat saavat johtamiseen liittyviä perusteita, jotka auttavat heitä jatkossa kehittymään johtajana.
Kurssin jälkeen osallistujat tietävät laajemmin kokonaisturvallisuudesta ja MNL:n asemasta kokonaisturvallisuuden kentässä. Osallistuja tuntee johtamisen, itsensä johtamisen sekä johtajana kehittymisen perusteita. Osallistuja tuntee lisäksi käsitteen resilienssi ja sen merkityksen johtajana kehittymiseen.
Kurssin jälkeen osallistuja osaa toimia case-harjoituksessa läpikäydyissä tilanteissa. Lisäksi osallistuja osaa hakeutua kehittämään omaa johtamistaan joko käytännössä tai jatkotason koulutuksissa.

SoMa-harjoitus on Maanpuolustusnaisten Liitto ry:n ja Sotilaskotiliitto ry:n yhdessä tilaama, suunnittelema ja organisoima valtakunnallinen harjoitus, joka järjestetään joka toinen vuosi. Harjoituksen kurssit on kohdennettu ensisijaisesti tilaajajärjestöjen jäsenistölle, mutta harkinnan mukaan kurssit voidaan avata myös järjestöihin kuulumattomille naisille.

Maanpuolustusnaisten Liiton piirien ja yhdistysten puheenjohtajat ja varapuheenjohtajat tai niistä tehtävistä kiinnostuneet. Kurssipaikoille valitaan ensisijassa henkilöitä, jotka eivät ole osallistuneet aiemmin 2018 tai 2020 järjestetylle vastaavalle kurssille.

Kurssi sisältää ennakkotehtävän. Ennakkotehtävä toimitetaan kurssille hyväksytyille erillisenä.

Kurssille hyväksytyille lähetetään kurssikirje kaksi viikkoa ennen kurssin alkua, jossa kerrotaan tarkemmin jaettavista varusteista, aikataulusta ja ajo-ohjeesta.
Ilmoittautumisen voi peruuttaa seitsemän (7) vuorokautta ennen kurssin alkua oman MPK-kortin kautta tai ilmoittamalla perumisesta Hattulan koulutuspaikalle, joka koulutuksen järjestää. Tämän jälkeen kurssille osallistumista ei voi peruuttaa ilman pätevää syytä, ja kurssimaksu on maksettava. Päteväksi syyksi perumiseen katsotaan esimerkiksi sairastuminen tai loukkaantuminen.
Kursseille hyväksyminen tehdään viimeistään ilmoittautumisajan päätyttyä.

- Maanpuolustusnaiset kokonaisturvallisuuden toimijoina
- Järjestötoiminnan osaaminen (järjestölaki, säännöt, käytännöt)
- Syväjohtaminen
- Vapaaehtoisten johtaminen
- Hankalat tilanteet yhteisössä
- Johtajana kehittyminen
- Palautteen antaminen ja vastaanottaminen
- Johtajana toimiminen -rastirata
- Oma kehittymissuunnitelma

Kurssimaksu sisältää vakuutuksen, koulutuksen, ruokailut ja majoituksen.

Ilmoittautumisen voi peruuttaa seitsemän (7) vuorokautta ennen kurssin alkua oman MPK-kortin kautta tai ilmoittamalla perumisesta piiriin, joka koulutuksen järjestää. Tämän jälkeen kurssille osallistumista ei voi peruuttaa ilman pätevää syytä, ja kurssimaksu on maksettava. Päteväksi syyksi perumiseen katsotaan esimerkiksi sairastuminen tai loukkaantuminen.

Panssariprikaati
Parolannummentie 298