SoMa2023 Kenttämuonituksen perusteet

Kesto 3 päivää
Paikkakunta Parolannummi
Ilmoittautumisaika 24.7.2023 9.00 - 20.8.2023 23.00

Kurssilla käydään teoriassa läpi muonitukseen liittyviä perustoimintoja ja määräyksiä, erityisesti harjoituksissa ja tapahtumissa joissa ruoka valmistetaan maasto-olosuhteissa.
Kurssilaiset tutustuvat maastomuonituskalustoon, käyttöön ja huoltoon. Kurssin aikana tutustutaan kalustohallilla ohjatusti Panssariprikaatin mittavaan muonituskalustoon. Kurssilla ei valmisteta ruokaa keittimellä, mahdollisesti vain lauantaina välipala.
Kurssin jälkeen kurssilaisella on tarvittavat tiedot, että heillä on mahdollisuus osallistua maastomuonituksen tehtäviin mm. MPK:n, Naisten Valmiusliiton ja SoMa- harjoituksen kursseilla muonitusryhmän jäsenenä. Kurssilainen osaa käyttää kenttämuonituskalustoa turvallisesti ja vastuullisesti sekä huolehtii omalta osaltaan kenttähygieniasta. Kurssilainen tiedostaa ja tietää reseptiikan merkityksen isoja ruokamääriä valmistettaessa.
Kurssin aikana on mahdollisuus suorittaa hygieniapassi.

SoMa-harjoitus on Maanpuolustusnaisten Liitto ry:n ja Sotilaskotiliitto ry:n yhdessä tilaama, suunnittelema ja organisoima valtakunnallinen harjoitus, joka järjestetään joka toinen vuosi. Harjoituksen kurssit on kohdennettu ensisijaisesti tilaajajärjestöjen jäsenistölle, mutta harkinnan mukaan kurssit voidaan avata myös järjestöihin kuulumattomille naisille.

Kurssi on avoin kaikille yli 18-vuotiaille, jotka ovat kiinnostuneet maastomuonituksesta. Kurssi soveltuu myös kertaavana koulutuksena talous- ja muonitushuoltokoulutuksen saaneille henkilöille, jotka haluavat päivitettyä tietoa tämänhetkisestä huoltoryhmän toiminnasta ja kalustosta.

Kurssi järjestetään sisätiloissa ja kasarmialueella helposti liikuttavassa maastossa, kalustohallin läheisyydessä. Kurssille osallistuminen ei vaadi entuudestaan tietämystä maastomuonituksesta ja kalustosta.

Kurssille hyväksytyille lähetetään kurssikirje kaksi viikkoa ennen kurssin alkua, jossa kerrotaan tarkemmin jaettavista varusteista, aikataulusta ja ajo-ohjeesta.
Ilmoittautumisen voi peruuttaa seitsemän (7) vuorokautta ennen kurssin alkua oman MPK-kortin kautta tai ilmoittamalla perumisesta Hattulan koulutuspaikalle, joka koulutuksen järjestää. Tämän jälkeen kurssille osallistumista ei voi peruuttaa ilman pätevää syytä, ja kurssimaksu on maksettava. Päteväksi syyksi perumiseen katsotaan esimerkiksi sairastuminen tai loukkaantuminen.
Kursseille hyväksyminen tehdään viimeistään ilmoittautumisajan päätyttyä.

Kurssin aikana on mahdollisuus suorittaa hygieniapassi. Ilmoittautuneiden kesken sovitaan erikseen testin suorittamisaika.

Perjantai
- saapuminen ja varustaminen
- avajaiset, yhteisluento
- koulutuksen tavoitteet ja sisältö
- kenttämuonituksen perusteet, hygienia

Lauantai
- muonitusryhmän perustaminen, tehtävät ja toimiminen ryhmän jäsenenä
- muonituskalustoon tutustuminen
- kenttäkeitin M13
- Teuvakeitin
- trangia ( mm. maastossa tehtävät ruoka-ainerajoite ateriat)
- vesiperä ja vesiastiat
- kylmä- ja pakastekontit
- kenttämuonituksen jakelukalusto
- kurssilaisten välipalan valmistaminen kenttäkeittimillä
- kaluston huolto

Sunnuntai
- majoituksen purku ja tilojen siivous
- kenttämuonitukseen liittyvä reseptiikka
- kurssisisällön kertaus ja palaute
- päättäjäiset

Kurssimaksu sisältää vakuutuksen, koulutuksen, ruokailut ja majoituksen.
Ilmoittautumisen voi peruuttaa seitsemän (7) vuorokautta ennen kurssin alkua oman MPK-kortin kautta tai ilmoittamalla perumisesta piiriin, joka koulutuksen järjestää. Tämän jälkeen kurssille osallistumista ei voi peruuttaa ilman pätevää syytä, ja kurssimaksu on maksettava. Päteväksi syyksi perumiseen katsotaan esimerkiksi sairastuminen tai loukkaantuminen.

Panssariprikaati
Parolannummentie 298