HÄMEEN ILVES 2023 Asejärjestelmäkurssi (jalkaväki- ja panssarivaunuaseet)

Ajankohta 22.9.2023 - 24.9.2023
Paikkakunta Parolannummi
Ilmoittautumisaika 12.6.2023 11.10 - 3.9.2023 23.00

Kurssin jälkeen osallistujat
- tuntevat yleisimpien jalkaväkiasejärjestelmien rakenteen ja suorituskyvyn
- hallitsevat käsittelykoulutuksen kautta erilaiset jalkaväen aseet, sekä vähintään yhden ajoneuvoasenteisen asejärjestelmän
- tietävät panssarikaluston asejärjestelmien rakenteen ja toimintaperiaatteet pääpiirteissään

Kurssi soveltuu ensisijaisesti aseteknologiasta kiinnostuneille reserviläisille. Kurssille voivat osallistua myös muut asejärjestelmistä kiinnostuneet 18 -vuotta täyttäneet henkilöt.

Suositeltavaa on, että osallistujalla on aikaisempaa yleistietoa asejärjestelmistä, aseista ja niiden käsittelystä.
Eduksi katsotaan myös aseiden toimintaperiaatteen tuntemus.
Kurssilaiselta ei kuitenkaan edellytä aikaisempaa osaamista tai tuntemista.

Kurssilaisset varustetaan puolustusvoimien suojavarustuksella, mutta osallistujalla tulee olla omat turvajalkineet.

Kurssi antaa yleistietoa ajoneuvoasenteisten asejärjestelmien kehityksestä ja nykytilasta.
Kurssin syventävässä vaiheessa kurssilaiset pääsevät käsittelemään jalkaväen keskeisimpiä aseita ja panssarivaunuun asennettuja asejärjestelmiä.
Asejärjestelmiin tutustuminen aloitetaan yleisesityksellä niiden rakenteesta ja toiminnasta. Muut luennot liittyvät nykyaikaisiin ampumatarvikkeisiin ja tulevaisuuden asejärjestelmiin. Käsittelyharjoitteita tehdään jalkaväen aseilla ja vähintään yhdellä ajoneuvossa olevalla asejärjestelmällä. Kurssiin sisältyy ohjattu kierros Panssarimuseolla, jossa keskitytään panssariasejärjestelmien kehitykseen.

Ase- ja asejärjestelmäteoriaa
- jalkaväkiaseet
- panssarivaunuaseet
Käytännön asekäsittely- ja huoltokoulutusta
- aseen tarkastukset
- käyttäjähuolto

Kurssilaiset osallistuvat erilaisiin asehuoltotöihin.

Kurssimaksu sisältää vakuutuksen, koulutuksen, ruokailut ja majoituksen.

Ilmoittautumisen voi peruuttaa seitsemän (7) vuorokautta ennen kurssin alkua oman MPK-kortin kautta tai ilmoittamalla perumisesta piiriin, joka koulutuksen järjestää. Tämän jälkeen kurssille osallistumista ei voi peruuttaa ilman pätevää syytä, ja kurssimaksu on maksettava. Päteväksi syyksi perumiseen katsotaan esimerkiksi sairastuminen tai loukkaantuminen.

Panssariprikaati
Parolannummentie 298