HÄMEEN ILVES 2023 Puolustustaistelu rakennetulla-alueella (Taistelu rakennetulla-alueella kouluttajakoulutus 1)

Ajankohta 22.9.2023 - 24.9.2023
Kesto 3
Paikkakunta Parolannummi
Ilmoittautumisaika 19.6.2023 9.00 - 3.9.2023 23.00

Tuntevat
- Rakennetun alueen toimintaympäristön puolustajan näkökulmasta
- Oikeaoppisen reagoinnin tarkka-ampujiin, epäsuoraan tuleen, panssarivaunuihin, tunkeutumispisteen muodostumiseen, räjähteisiin ja räjähdyksiin rakennetulla alueella puolustettaessa
- Maastouttamisen rakennetussa ympäristössä

Osaavat
- Ryhmittyä ja ryhmittää joukon puolustukseen rakennetulla alueella
- Oman tuliaseman valmistelun
- Taistelun johtamisen rakennuksissa ja rakennetulla-alueella
- Ryhmän irtaantumisen ja sen johtamisen rakennetulla alueella

Kurssi on tarkoitettu ensisijaisesti MPK:n ja reserviläiskouluttajille.
Kurssi soveltuu myös muille rakennetun alueen toiminnoista kiinnostuneille asevelvollisille.
Koska kurssi on kouluttajakoulutusta, suositeltavaa on, että ilmoittautujat ovat saaneet koulutusta taistelusta rakennetulla alueella. Osallistujalla tulee olla aikaisemmin hankittu rakennetun alueen taistelun perustiedot ja taidot. Vaatimuksena aiemmin suoritetut TRA perus- ja jatkokurssit.

Kurssi on osa Hämeen Ilves 2023 harjoitusta. Kurssille hyväksytyille toimitetaan noin kaksi viikkoa ennen kurssia kurssikirje, missä on ohjeita kurssijärjestelyistä ja varustautumisesta.
Kurssi varustetaan Puolustusvoimien varusteilla. Kurssilaisille jaetaan sotilaan perusvarustus, jolla kykenee suoriutumaan kurssista (maastopuku m/05 ja taisteluvarustus).
Kurssilla koulutettavat saavat tiiviin ja monipuolisen koulutuksen aiheesta Puolustustaistelu rakennetulla alueella. Kurssilaisten on mahdollisia käyttää myös omia M05-yhteensopivia varusteita (esim varusteliivi, kypärä jne).

Perjantai:
-17:00 Ilmoittautuminen, varustaminen ja majoitusjärjestelyt
Kurssi- ja varopuhuttelut
Oppitunti
- TRA-puolustuksessa ominaista ja teoriaa
- Turvallinen aseenkäsittely
Majoittuminen 2200-

Lauantai:
Rastikoulutusta
- Maastouttaminen rakennetulla alueella
- - Ryhmittyminen
- Oman pesäkkeen valmistelu
- Reagointi räjähteisiin, räjähdyksiin, tulitukseen, tarkka-ampujiin, tunkeutumispisteen muodostumiseen, panssarivaunuun tai tulikeskitykseen
- Irtaantuminen partion ja ryhmän tasolla
- Rotaatioharjoitus (hyökkäys, puolustus, observointi)
Majoittuminen 2200-

Sunnuntai:
Soveltava harjoitus:
Alueelle siirtyminen, nopea tiedustelu, odotettu
vihollisen hyökkäyssuunta, oman tuliaseman
naamiointi ja valmistelu, ensikosketus, harjoitteita
reagoinneista eri tilanteisiin.
Soveltava harjoitus
Uudelle alueelle siirtyminen, nopea tiedustelu,
odotettu vihollisen hyökkäyssuunta, oman
tuliaseman naamiointi ja valmistelu, ensikosketus,
harjoitteita reagoinneista eri tilanteisiin. Itsenäinen
kokonaissuoritus.
Materiaalin ja varusteiden huolto ja palautus
Koulutustilojen luovutus
Kotiutus klo -16.00 mennessä

Kurssi on maksuton. Sisältää vakuutuksen, koulutuksen, ruokailut ja majoituksen.

Ilmoittautumisen voi peruuttaa seitsemän (7) vuorokautta ennen kurssin alkua oman MPK-kortin kautta tai ilmoittamalla perumisesta piiriin, joka koulutuksen järjestää. Tämän jälkeen kurssille osallistumista ei voi peruuttaa ilman pätevää syytä. Päteväksi syyksi perumiseen katsotaan esimerkiksi sairastuminen tai loukkaantuminen.

Maksuttomilla kursseilla peritään 30 euron maksu, mikäli kurssille hyväksytty osallistuja peruu osallistumisensa määräajan umpeuduttua ilman pätevää syytä tai jättää saapumatta kurssille.

Panssariprikaati
Parolannummentie 298