NASTA Tyyni 2023 Intti tutuksi naisille

Ajankohta 22.9.2023 - 24.9.2023
Paikkakunta Raasepori
Ilmoittautumisaika 2.8.2023 9.00 - 21.8.2023 8.00

Kurssin tarkoitus on lisätä nuorten naisten kiinnostusta, osaamista ja valmiuksia asepalveluksen suorittamiseen liittyvissä asioissa, tutustua Puolustusvoimien toimintaan ja sen keskeisiin toimintaperiaatteisiin sekä oppia varusmiespalveluksessa tarvittavia kansalaistaitoja.
Tavoitteena on, että kurssin jälkeen osallistuja

Muistaa:
- Asepalveluksessa tarvittavia perustietoja ja -taitoja sekä miten valmistautua varusmiespalvelukseen
- Puolustusvoimien päätehtävät ja sotilaselämän perusteita
- Sotilaallisen maanpuolustuksen perusteet, asevelvollisuusjärjestelmän yleisesti ml. naisten vapaaehtoinen asepalvelus
- Sotilaan tärkeimmät varusteet ja Puolustusvoimien keskeisintä kalustoa
- Pääperiaatteet majoittumisesta ja toiminnasta kasarmi- ja maasto-olosuhteissa.

Ymmärtää:
- Mistä etsiä ja löytää tarvitsemaansa lisätietoa naisten vapaaehtoiseen asepalvelukseen hakeutumisesta ja sen suorittamisesta sekä palvelustehtävistä.

16-vuotta täyttäneille naisille, jotka ovat kiinnostuneita saamaan lisätietoa naisten vapaaehtoiseen asepalvelukseen hakeutumisesta, varusmiespalveluksen käytänteistä ja Puolustusvoimista.

NASTA-harjoitukset ovat Naisten Valmiusliiton valtakunnallisia, naisille kohdennettuja harjoituksia, jotka järjestetään vapaaehtoisten naisten voimin. Harjoitukseen osallistujat majoittuvat varuskunnan kasarmeissa yhteistuvissa, mikäli muuta ei mainita. Pesutilat ovat myös yhteiskäyttöisiä ja esim. suihkut voivat olla avoimia tiloja.
Osallistuminen ei edellytä aikaisempaa kurssikokemusta tai ennakkotietoja tai -taitoja valitun kurssin aiheesta. Harjoitukseen osallistuminen vaatii normaalia terveyttä ja kuntoa. Koulutus on luonteeltaan kaikille naisille soveltuvaa peruskoulutusta. Harjoitukseen hyväksytyille lähetetään noin kuukautta ennen harjoitusta kirje, jossa kerrotaan tarkemmin jaettavista varusteista, aikataulusta ja ajo-ohjeesta.

Normaali fyysinen kunto ja alle 18-vuotiailta huoltajan suostumus.

Kasarmivaihe (teoria) tutustuttaa kurssilaiset kasarmiolosuhteisiin ja Puolustus voimien (sekä Rajavartiolaitoksen) toimintaan. Koulutuksissa käydään läpi mm. asevelvollisuusjärjestelmä, naisten vapaaehtoinen asepalvelukseen hakeutuminen ja sen suorittaminen.

Esimerkkejä kasarmivaiheen oppisisällöistä:
- Ajankohtainen video varusmiespalveluksesta tai Puolustusvoimien toiminnasta (esim. Varusmies – tai Taistelukenttä 2020 –lyhytelokuvat)
- Luento Puolustusvoimien ja/tai Rajavartiolaitoksen tehtävistä ja asepalveluksesta (esim. Aluetoimiston / PV:n henkilökunta)
- Varusmiespalvelus käytännössä, kouluttajien kokemukset ja tarinat

Maastovaihe (käytäntö) opastaa kurssilaiset maastossa toimimisen ja majoittumisen perusteisiin.

Esimerkkejä maastovaiheen oppisisällöistä:
- Teltan pystytys (puolijoukkue-, ryhmä-, sissi-, tai muu vastaava) ja siellä majoittuminen yön yli. Teltassa toimiminen, sisäjärjestys, kipinävartio, turvallisuusohjeet.
- Kenttämajoitustyökalujen ja kamiinan käyttö; tulen sytyttäminen, puiden hakkaaminen, puukon käyttäminen.
- Lyhyt vaellus, marssi tai jotos lähiympäristössä

Kurssimaksu peritään, mikäli kurssille hyväksytty osallistuja peruu osallistumisensa määräajan umpeuduttua ilman pätevää syytä tai jättää saapumatta kurssille.
Ilmoittautumisen voi peruuttaa seitsemän (7) vuorokautta ennen kurssin alkua oman MPK-kortin kautta tai ilmoittamalla perumisesta piiriin, joka koulutuksen järjestää. Tämän jälkeen kurssille osallistumista ei voi peruuttaa ilman pätevää syytä, ja kurssimaksu on maksettava. Päteväksi syyksi perumiseen katsotaan esimerkiksi sairastuminen tai loukkaantuminen.

Dragsvik
Raaseporintie 39