NASTA Tyyni 2023 Jokanaisen Selviytymispakki_Kurssi täynnä!

Ajankohta 22.9.2023 - 24.9.2023
Paikkakunta Raasepori
Ilmoittautumisaika 1.8.2023 9.00 - 14.8.2023 23.59

Kurssin tarkoituksena on herättää kiinnostus arjen turvallisuustaitoihin ja toimia tutustumiskurssina ensikertalaisille.

Kurssilainen muistaa kurssin käytyään erilaisia selviytymiskeinoja onnettomuus-, tulipalo-, väkivalta- ja autoilun erityistilanteissa sekä pystyy soveltamaan oppimaansa tietoa maastossa yöpyessään.

Soveltuu kaikille ja kaikenikäisille. Alaikäraja osallistujille on 16 vuotta, alle 18-vuotiailla tulee olla vanhempien lupa.

NASTA-harjoitukset ovat Naisten Valmiusliiton valtakunnallisia, naisille kohdennettuja harjoituksia, jotka järjestetään vapaaehtoisten naisten voimin. Harjoitukseen osallistujat majoittuvat varuskunnan kasarmeissa yhteistuvissa, mikäli muuta ei mainita. Pesutilat ovat myös yhteiskäyttöisiä ja esim. suihkut voivat olla avoimia tiloja.

Osallistuminen ei edellytä aikaisempaa kurssikokemusta tai ennakkotietoja tai -taitoja valitun kurssin aiheesta. Harjoitukseen osallistuminen vaatii normaalia terveyttä ja kuntoa. Koulutus on luonteeltaan kaikille naisille soveltuvaa peruskoulutusta. Harjoitukseen hyväksytyille lähetetään noin kuukautta ennen harjoitusta kirje, jossa kerrotaan tarkemmin jaettavista varusteista, aikataulusta ja ajo-ohjeesta.

Kurssi ei edellytä aikaisempaa kurssin osa-alueiden osaamista tai tuntemista. Peruskoulutus, edellyttää kykyä liikkua ja yöpyä maastossa.

Koulutukset, majoittuminen ja ruokailu tapahtuvat maasto-olosuhteissa. Kurssilaiset saavat perusvarusteet ulkona oleskeluun ja yöpymiseen kurssin puolesta, oman otsalampun ja puukon mukaan ottamista suositellaan.

Kurssilla harjoitellaan mm. varautumista väkivaltaan, alkusammutusta ja hätäensiavun antamista, käsitellään kodin varautumista ja turvallisuutta sekä yövytään teltassa ja opitaan erätaitoja. Koulutus toteutetaan rastiharjoitteina.
1. Kurssin avaus (tavoitteet, esittelyt, yleisjärjestelyt ym.)
2. Alkusammutus
3. Hätäensiapu
4. Väkivaltaan varautuminen
- aggressiivisen ihmisen kohtaaminen
5. Varautuminen arjen häiriötilanteisiin
- kotivara (72 h)
- turvallinen koti
6. Autoilijan tietotaito
- ajoneuvon lähtötarkastus
- renkaiden vaihto / paikkausaineet
7. Yllättävästä tilanteesta selviytyminen
- kurssilaisen omat selviytymis- ja sopeutumiskeinot ennakoimattomissa, yllättävissä tilanteissa
8. Maastossa selviytyminen
- tilapäismajoitus
tulenteko ja nuotiot
- jokamiehenoikeudet
9. Kurssin päätös (palautekeskustelu ym.)

Osallistumismaksuun sisältyy muonitus, majoitus, suojavaatetus, vakuutus kurssipaikalla ja koulutus. Lotta Svärd-säätiö tukee harjoitusta.

Kursseilla peritään 30 euron maksu, mikäli kurssille hyväksytty osallistuja peruu osallistumisensa määräajan umpeuduttua ilman pätevää syytä tai jättää saapumatta kurssille.

Ilmoittautumisen voi peruuttaa seitsemän (7) vuorokautta ennen kurssin alkua oman MPK-kortin kautta tai ilmoittamalla perumisesta piiriin, joka koulutuksen järjestää. Tämän jälkeen kurssille osallistumista ei voi peruuttaa ilman pätevää syytä, ja kurssimaksu on maksettava. Päteväksi syyksi perumiseen katsotaan esimerkiksi sairastuminen tai loukkaantuminen.

Dragsvik
Raaseporintie 39
10640 Raasepori

Kurssinjohtaja Riikka Itäranta, p. 040 55 88 908, riikka.itaranta@gmail.com