NASTA Tyyni 2023 Varje kvinnas överlevnadskunskap

Ajankohta 22.9.2023 - 24.9.2023
Paikkakunta Raasepori
Ilmoittautumisaika 1.8.2023 9.00 - 21.8.2023 8.00

Målet med kursen är att väcka intresse för vardaglig säkerhetskunskap. För nybörjare, att bekanta sig med verksamheten. Kursdeltagaren lär sej olika sätt att agera i vardagliga störningssituationer och blir intresserad av att lära sig mera om säkerhet.

För alla i alla åldrar över 16. Alla under 18 år behöver vårdnadshavares tillstånd.

NASTA-övningar är Kvinnornas beredskapsförbunds landsomfattande övningar, riktade till kvinnor och ordnas av frivilliga kvinnokrafter. Övningens deltagare inkvarteras på garnisonens kasern i gemensamma lokaler, om inte annat anges. Tvättrummen är också gemensamma och till exempel duscharna kan vara öppna ytor.
Deltagande kräver inte tidigare kurserfarenhet eller förkunskaper eller färdigheter om ämnet för den valda kursen. Att delta i övningen kräver normal hälsa och kondition. Utbildningens karaktär är grundläggande utbildning som passar alla kvinnor. Ett brev skickas till de antagna cirka en månad för utbildningen. Där finns mera detaljerad information om utrustning som ska delas ut, schema och köranvisningar.

På kursen övas bland annat bemötande av våldsamt beteende, hantering av brandsläckare och att ge första hjälpen. Där behandlas beredskap och säkerhet i hemmet samt övernattning i tält. Utbildningen genomförs på övningsstationer.

1. Kursens öppnande (mål, presentation, allmänna regler, etc.)
2. Hantering av brandsläckare
3. Förstahjälpen
4. Hur bemöta våldsamt beteende
• Att möta en aggressiv person
5. Beredskap i hemmet
• Tre dagars reservförråd (72 h)
• Säkerheten i hemmet
6. Vad bör du veta som bilist
• Inspektions av fordonet
• Däckbyte och lappningsmedel
7. Hur man klarar sig i en överraskande situation
• Kursdeltagarnas egna överlevnads- och anpassningsknep vid oförutsägbara, överraskande situationer
8. Överlevnadskunskaper i terrängen
• Tillfälligt boende
• Hur man gör upp eld och lägereld
• Allemansrätten
• Överlevnadsförpackningen (hemma, i bilen, på utfärd)
9. Kursens avslutning (feedback etc.)

I deltagaravgiften ingår mat, boende, skyddskläder, försäkring på utbildningsorten samt utbildning. Lotta Svärd stiftelsen stödjer övningen.

Kursseilla peritään 30 euron maksu, mikäli kurssille hyväksytty osallistuja peruu osallistumisensa määräajan umpeuduttua ilman pätevää syytä tai jättää saapumatta kurssille.

Ilmoittautumisen voi peruuttaa seitsemän (7) vuorokautta ennen kurssin alkua oman MPK-kortin kautta tai ilmoittamalla perumisesta piiriin, joka koulutuksen järjestää. Tämän jälkeen kurssille osallistumista ei voi peruuttaa ilman pätevää syytä, ja kurssimaksu on maksettava. Päteväksi syyksi perumiseen katsotaan esimerkiksi sairastuminen tai loukkaantuminen.

Dragsvik
Raaseporintie 39