Viestiliikenneharjoitus HF

Kesto
Paikkakunta Ylämylly
Ilmoittautumisaika 8.1.2024 20.00 - 4.3.2024 10.00

Harjoituksen jälkeen kurssilaisen tulee hallita radioaseman rakentaminen, ohjelmistojen asennus sekä liikennöinti Vara HF Winlink express ohjelmistolla. Kurssilaisen tulee myös kyetä toimimaan ilman yleistä sähkö- ja tietoliikenneverkkoa.

Kurssilaisen tulee koulutuksen saatuaan tietää Winlink- , radio-only- ja P2P-yhteysmuotojen eroavaisuudet ja niiden oikea käyttö.

Kurssin yleisenä tavoitteena on ylläpitää HF-aktiivien osaamista ja tuottaa radioamatööritaidot omaavia reserviläisiä ja muita osaajia Puolustusvoimien, Rajavartiolaitoksen ja muiden kokonaismaanpuolustuksen toimijoiden tarpeisiin niin poikkeusoloja kuin arjen häiriötilanteita varten.

Kurssi soveltuu kaikille HF-aktiiveille ja HF-viestiliikennetoiminnasta kiinnostuneille täysi-ikäisille henkilöille.

Kurssilaiset, joilla ei ole aiempaa kokemusta HF-viestiliikennetoiminnasta osallistuvat koulutukseen Ylämyllyllä. HF-aktiivit voivat osallistua koulutukseen ja harjoitukseen Ylämyllyllä tai omilta asemiltaan.

Kurssille ilmoittautuneille järjestetään tietojärjestelmäkoulutus webinaarina ennen harjoitusta. Ohjeet kyseisestä koulutuksesta annetaan kurssilaisille kurssin hyväksymisilmoituksen yhteydessä.

Kaukaa tulevilla kurssilaisilla on mahdollisuus majoittua Ylämyllyllä 15.-16.3. välinen yö.

Kurssin hyväksytysti suorittaneet reserviläiset saavat kurssista kaksi rinnasteista kertausharjoitusvuorokautta.
Pohjois-Karjalan Aluetoimisto tekee lopullisen päätöksen kurssilaisen hyväksymisestä kurssille.

Perjantai 15.03.
klo 18.00 mennessä - Ylämyllylle tulevien kurssilaisten ilmoittautuminen
klo 18:00 – 23.59 - Koulutus ja toiminta omilta asemilta
klo 00.00 - Yöloma / majoittuminen

Lauantai 16.03.
klo 07:00 – 15:00 - Toiminta omilta asemilta
klo 15:00 – 16:00 - Yhteenveto, kurssin päättäminen, kotiuttaminen

Kurssi on maksuton.

Mikäli kurssille hyväksytty osallistuja jättää tulematta ilmoittamatta siitä etukäteen, perittävä maksu on 30 euroa.

Ilmoittautumisen voi perua, jos kurssin alkamiseen on vähintään 7 vuorokautta. Peruutus onnistuu omalta MPK-kortilta. Lähempänä kurssin alkua osallistumista ei voi perua ilman pätevää syytä (esim. sairastuminen, loukkaantuminen, työeste). Tällaisista esteistä tulee ilmoittaa sähköpostitse suoraan kurssin hallinnosta vastaavalle henkilölle (Janne Paajanen, janne.paajanen@mpk.fi, puh. 050 536 6200).

Ylämyllyn Varastoalue+etäasemat
Paloaukeantie 10 A
80400 Ylämylly

Kurssinjohtaja: Tommi Holopainen (tommi.holopainen@gmail.com, puh. 0500 714 291)