HÄMEEN ILVES 2024 Sähkövoimajärjestelmät 3 (SVJK3) kertaava kurssi

Kesto 3 vrk
Paikkakunta Parolannummi
Ilmoittautumisaika 2.11.2023 12.35 - 1.9.2024 23.00

Kurssin jälkeen osallistuja tuntee erilaisiin sovellettuihin kohteisiin rakennettavien kenttäsähköverkkojen rakenteita ja osaa mitoittaa ja valita kulloisenkin kohteen mukaiset kenttäsähköverkkomateriaalit ja varavoimakoneet sekä kertaa ja hallitsee niiden käytön, käytönaikaiset toimenpiteet ja kuljetuskuntoon laiton.
Kurssilainen tutustuu ja tietää erilaisista kenttäsähköverkon mittauksista ja niissä käytettävistä mittalaitteista. Kurssilainen ymmärtää ja osaa käyttää erilaisia maastollisia olosuhteita hyväkseen rakentaessaan turvallisen kenttäsähköverkon.
Kurssin jälkeen kurssilaiset ymmärtävät (osaavat) kenttäsähköverkkojen rakentamiseen vaikuttavat turvallisuusmääräykset ja osaavat itsenäisesti tai ryhmän osana suunnitella ja rakentaa kenttäsähköverkon ja hallitsevat sähkön tuottamiseen käytettävien voimakoneiden käytön.

Kurssin kohderyhmänä on sähkövoimajärjestelmien ja kenttäsähköverkkojen
rakentamisesta ja käytöstä kiinnostuneet reserviläiset ja muut yli 18 vuotiaat kansalaiset.

Esitietovaatimuksena on SVJK1-kurssin suorittaminen ja siihen
liittyvät lisenssit (PVTOK EL 12:001 ja PVTOK EL 12:002) tai vastaava muualta hankittu osaaminen.
Kurssi varustetaan tarvittavilla puolustusvoimien suojavarusteilla.
Kurssi majoittuu maastossa käyttäen omia yöpymisvarusteita.

Kurssi toteuttaa Hämeen Ilves 2024 harjoituksen kenttäsähköverkkojen rakentamisen. Kurssille laaditaan erillisiä kenttäsähköverkkoihin liittyviä soveltavia tehtäviä. Kurssin rakenne
Moduulit (kertaava- ja sovellettukoulutus):
- Moduuli 1 Sähköturvallisuusmääräysten kertaaminen (45 min)
- Moduuli 2 Kenttäsähköverkko ja sen suunnittelu (90 min)
- Moduuli 3 Voimakoneet ja niiden käytön kertaaminen (120 min)
- Moduuli 4 Erilaiset sähköistämiskohteet, kenttäsähköverkon suunnittelu
- Moduuli 5 Sovellettu harjoitus (sähköistämiskohteen mukaan)

Ohjelmaluonnos
Perjantai
- klo 17.00 Ilmoittautuminen kurssille, varustaminen, alkupuhuttelu ja toimintaohjeet
- Erikoiskoulutus sähkövoimakone- ja kenttäsähköverkkomateriaalin ja sähköturvallisuuden kertaava koulutus ja viestiliikennekoulutus.
- majoittuminen maastossa ja huoltokoulutus.
Lauantai
- Aamupäivällä erikoiskoulutus: KSV:n mitoittaminen ja rakentaminen kohteeseen.
- Iltapäivällä erikoiskoulutusta: Ase- ja ampumakoulutus.
Illalla erikoiskoulutusta: KSV:n rakentaminen annettuihin kohteisiin ja viestiliikenne harjoitus.
Sunnuntai
- Aamupäivällä erikoiskoulutusta: Huoltokoulutusta, kaluston huolto ja varusteiden palautukset.
- Iltapäivällä palautetilaisuus ja kurssin päättäminen klo16 mennessä.

Kurssi on maksuton.
Mikäli kurssille hyväksytty osallistuja jättää käyttämättä kurssipaikan ilmoittamatta siitä etukäteen, perittävä maksu on 30 euroa.
Ilmoittautumisen voi perua, jos kurssin alkamiseen on vähintään 7 vuorokautta. Peruutus onnistuu omalta MPK-kortilta, koulutuskalenteri.mpk.fi. Lähempänä kurssin alkua osallistumista ei voi perua ilman pätevää syytä (esim. sairastuminen, loukkaantuminen, työeste). Tällaisista esteistä tulee ilmoittaa sähköpostitse tai puhelimitse suoraan kurssin järjestävään piiriin.

Panssariprikaati
Parolannummentie 298