Seminaari: Tyhjän päältä toimintaan - vapaaehtoisen maanpuolustuskoulutuksen historia ja tulevaisuus

Ajankohta 13.12.2023
Kesto 3 tuntia
Paikkakunta Helsinki
Ilmoittautumisaika 15.11.2023 13.00 - 8.12.2023 23.00

Seminaarin jälkeen osallistuja tietää, miten vapaaehtoinen maanpuolustuskoulutus on kehittynyt 100 vuoden aikana ja minkälaisia tulevaisuuden kehityskulkuja eri asiantuntijat näkevät.

Seminaari soveltuu kaikille vapaaehtoisesta maanpuolustuskoulutuksesta kiinnostuneille.

Seminaariin voi osallistua paikan päällä tai etänä. Etänä osallistuville lähetetään erikseen webinaarialustan tunnukset ennen seminaaria.

Seminaarissa julkistetaan MPK:n 30-vuotisjuhlateos Tyhjän päältä toimintaan. Teokseen ovat kirjoittaneet yli 70 maanpuolustuksen ja turvallisuuden asiantuntijaa ja sen ovat toimittaneet MPK:n pitkäaikaiset toimijat MPK:n entinen puheenjohtaja Harri Kainulainen ja hallintopäällikkö Pertti Ruotsalainen.

Klo 8.45 Ilmoittautuminen ja aamukahvi

Klo 9.15 MPK Etelä-Suomen soittokunnan klarinettikvartetti
Kokoonpano: Marja Kopakkala, Frans Winstén, Antti Vasala ja Jouko Koski Trad./Heikki Klemetti, Sankarimarssi - Heroes Pugnate

Klo 9.20 Seminaarin avaus, MPK:n hallituksen puheenjohtaja Mika Hannula

Klo 9.30 Toimittajien alkusanat, Harri Kainulainen

Klo 9.40 Alustukset

• Jussi Niinistö: Vapaaehtoisen maanpuolustuskoulutuksen historia ja kehitys

• Seppo Kääriäinen: Vapaaehtoinen maanpuolustuskoulutus Suomessa

• Miina Kaarkoski: Vapaaehtoinen maanpuolustus yhteiskunnallisena ilmiönä

• Jukka Nurmi: Vapaaehtoisen maanpuolustuskoulutuksen nykytila ja kehitysnäkymät

Klo 10.40 Alustusten yhteenveto: Petri Korhonen

Klo 10.50 MPK Etelä-Suomen soittokunta + tauko
Jean Sibelius; Musette, sarjasta Kuningas Kristian II

Klo 11.15 Paneeli: Vapaaehtoisen maanpuolustuskoulutuksen tulevaisuus,
juontaja Petri Korhonen
Osallistujat: Miina Kaarkoski, Seppo Kääriäinen, Jussi Niinistö, Jukka Nurmi, Anne Nurminen ja Petri Toivonen

Klo 12.15 Loppusanat
MPK Etelä-Suomen soittokunta: Trad. Koiviston polska

Tapahtuma on maksuton.

Mikäli seminaariin hyväksytty osallistuja jättää tulematta ilmoittamatta siitä etukäteen, perittävä maksu on 30 euroa.

Ilmoittautumisen voi perua, jos seminaarin alkamiseen on vähintään 7 vuorokautta. Peruutus onnistuu omalta MPK-kortilta, koulutuskalenteri.mpk.fi. Lähempänä kurssin alkua osallistumista ei voi perua ilman pätevää syytä (esim. sairastuminen, loukkaantuminen, työeste). Tällaisista esteistä tulee ilmoittaa sähköpostitse suoraan MPK:n keskustoimistolle toimisto@mpk.fi.

Aalto yliopisto, Töölön kampus
Runeberginkatu 14-16