Training Day of Infantry - Taistelijan koulutuspäivä

• Aseenkäytön perusteet
• JV partion toiminta taistelussa
• MPK:n koulutusjärjestelmän
• Miinat ja lähitorjunta- ja panssarintorjunta-aseistuksen
• Viestittämisen perusteet
Osaa (ymmärtää)
• Fyysisen kunnon ylläpidon merkityksen

Kurssi soveltuu ensisijaisesti sijoituskelpoiselle reserviläiselle tai alueemme paikallisjoukkoihin sijoitetulle reserviläiselle. Mikäli tilaa riittää niin kurssille voivat osallistua myös muut.

Kurssi on tarkoitettu kaikille reserviläisille, jotka haluavat kerrata omia sotilaan perustaitojaan.

Kurssi soveltuu normaalikuntoiselle reserviläiselle. Kurssilla on kohtalaisesti fyysistä rasitusta (marssiharjoite ja osa rasteista on fyysisiä).

Ota mukaasi soveltuva säänmukainen varustus, millä pärjäät päivän ulkokoulutuksessa. Omat maastokelpoiset kengät ovat ehdottoman suositeltavat, koska kurssilla liikutaan koko päivä maastossa.

Kurssille osallistutaan lähtökohtaisesti omilla varusteilla, mutta MPK lainaa varusteita tarvitseville.

MPK ei korvaa mahdollisesti hajoavia omia varusteita.

Kurssilla keskitytään harjoitteluun ja toistot pyritään maksimoimaan. Ennen jokaista harjoitusta kouluttajat tarjoavat lyhyen infon aiheeseen. Mottona: ”Tekemällä oppii”.

Voit valmistautua kurssiin kertaamalla sotilaan perustaitoja esimerkiksi julkisesti saatavilla olevasta sotilaan käsikirjasta sekä pitämällä huolta omasta fyysistä toimintakyvystäsi liikkumalla säännöllisesti.

Koulutus koostuu toiminnallisista reserviläistaitoja kertaavista harjoitteista sekä sisäampumasimulaattoriammunnoista (SAS).

Ennen kurssia (etäopiskelumateriaaleina):
• MPK:n koulutusjärjestelmä
• ”Paikallisjoukot tutuksi”
• Ukrainan sodan opit (Taistelijan 10 ohjetta ja sotilasjohtajan 10 ohjetta -julkiset materiaalit)

Lähipäivän ohjelma:
• Klo: 11.00 mennessä saapuminen Maalahden harjoitusalueelle, tulokahvi, tulopuhuttelu, varustaminen ja koulutusosastojen jako.

Koulutusosasto jaetaan kolmeen osaan ja koulutusosastot kiertävät 6 rastia á 45 min. Marssi- ja huoltoharjoitus suoritetaan koko joukolla.

• Klo: 12.00 – 15.00 / Koulutusrastit á 45 min:
1. SAS partion taisteluammunnat.
2. Miinat ja lähi panssarintorjunta aseet.
3. Ryhmän hyökkäys (Airsoft aseet).

• Klo: 15.00 – 17.00 / Marssi ja huoltoharjoitus. Huoltotauolla syödään MRE päivällinen.

• Klo: 17.00 – 19.00 / Koulutusrastit á 45 min:
1. SAS panssaritorjunta partion ammunnat.
2. Heitteet ja tuliaseman vyöryttäminen.
3. Henkeä pelastava ensiapu (CAT-side) ja viestittämisharjoitus.

• Klo: 19.00 Loppukahvit ja palaute
• Klo: 20.00 mennessä koulutus päättyy ja kotiuttaminen

*Ohjelma on alustava ja pidätämme oikeuden ohjelmamuutoksiin.

Koulutus on maksutonta osallistujalle.

Mikäli kurssille hyväksytty osallistuja jättää käyttämättä kurssipaikan ilmoittamatta siitä etukäteen, perittävä maksu on 30 euroa.

Ilmoittautumisen voi perua, jos kurssin alkamiseen on vähintään 7 vuorokautta. Peruutus onnistuu omalta MPK-kortilta, koulutuskalenteri.mpk.fi. Lähempänä kurssin alkua osallistumista ei voi perua ilman pätevää syytä (esim. sairastuminen, loukkaantuminen, työeste). Tällaisista esteistä tulee ilmoittaa sähköpostitse tai puhelimitse suoraan piiritoimistoon.

Maalahden harjoitusalue
Mobergintie 317