VEH TUKIKURSSI; HÄMEEN ILVES 2024 Paikallispataljoonan maakuntakomppanian peruskurssi

Ajankohta 20.9.2024 - 22.9.2024
Kesto 3 vrk
Paikkakunta Parolannummi
Ilmoittautumisaika 10.12.2023 13.08 - 27.8.2024 23.00

Kurssin tarkoituksena on varmistaa Maakuntakomppanian toiminnassa mukana olevien ja mukaan hakeutuvien reserviläisten riittävä osaamistaso, kehittää yksittäisen taistelijan perustaitoja sekä antaa tietoa Maakuntakomppanian tehtävistä ja toiminnasta.
Kurssin jälkeen osallistuja
Tuntee:
- Paikallispataljoonan kokoonpanon
- Maakuntakomppanian kokoonpanon ja tehtävät
Osaa:
- Toimia maakuntakomppanian osana sen eri tehtävissä
- Majoittumisen erilaisissa olosuhteissa
- toimintakyvyn ylläpitämisen
Hallitsee:
- oman toimintansa toimiessa maakuntakomppanian osana
- maakuntakomppaniaan hakeutumisen prosessin

Kurssi on ensisijaisesti tarkoitettu maakuntakomppaniaan sijoituskelpoisille ja sitoutuville asevelvollisille. Lisäksi kurssille voivat osallistua Kanta-Hämeen maakuntakomppaniaan sijoitetut reserviläiset tai muuten toiminnasta kiinnostuneet reserviläiset. Osallistujilla tulee olla suoritettuna varusmiespalvelus tai naisten vapaaehtoinen palvelus. Kurssin menestyksellisen suorittamisen edellytyksenä on vähintään normaali fyysinen ja psyykkinen toimintakyky.

Kurssilla käytetään yhtenäistä M05 varustusta. MAAKK- ja MPK-sitoutuneet käyttävät aikaisemmin kuittaamansa varustusta. Osallistujille, joilla ei ole aikaisemmin kuitattua varustusta, jaetaan perusvarustus, jolla pärjää kurssilla. Kurssilaisten majoitus tapahtuu kasarmimajoituksena miehistötuvissa.
Ilmoittautuneille lähetetään noin kaksi viikkoa ennen kurssia kurssikirje, missä annetaan täydentäviä ohjeita kurssiohjelmasta, varusteista ja muista kurssiin liittyvistä asioista.

Koulutus tapahtuu luokkatiloissa ja Panssariprikaatin lähiharjoitusalueella.
Koulutusaiheina ovat mm:
- taistelijan henkilökohtainen aseistus ja varustus
- komppanian organisaation ja tehtävien tunteminen
- RK-asekäsittely ja ammunnat
- tulitukiaseet, viestivälineet ja -perusteet
- taisteluensiapu
- JV taistelu – taistelija, partiotaso

Kurssi on osallistujille maksuton.
Kurssi toteutetaan puolustusvoimien vapaaehtoisena harjoituksena.

Ilmoittautumisen voi perua, jos kurssin alkamiseen on vähintään 7 vuorokautta. Lähempänä kurssin alkua osallistumista ei voi perua ilman pätevää syytä (esim. sairastuminen, loukkaantuminen, työeste). Tällaisista esteistä tulee ilmoittaa sähköpostitse tai puhelimitse suoraan kurssin järjestävään piiriin.

Panssariprikaati
Parolannummentie 298