Taistelijan viestivälineet

Ilmoittautumisaika 3.1.2024 11.34 - 1.9.2024 23.00

Kurssin jälkeen osallistuja
tuntee

tehtävänsä edellyttämien viestivälineiden tilanteenmukaisen käytön, paikallispataljoonan viestijärjestelyjen perusteet
osaa
Osaa käyttää viestivälineitä tilanteenmukaisesti ja löytää tarvitsemansa tiedon viestiperusteita ja -käskyistä.

Kurssille voivat osallistua asepalveluksensa suorittaneet reserviläiset. Sopii kaikille viestintoiminnasta kiinnostuneille, erityisenä kohderyhmänä ovat paikallispataljoonaan (MAAKK, SPOLK, EVK, HK) sijoitetut reserviläiset.

Suoritettu asepalvelus. Ei ennakkotietoja esimerkiksi viestijärjestelmistä.
Peruskurssi

Kurssilla tutustuaan paikallispataljoonan perusviestipäätelaitteiden tilanteenmukaiseen käyttöön (P78/P90, SANLA M/83/90, LV217/217M), komppanian komentopaikan perustamiseen ja siellä toimimiseen. Lisäksi tutustutaan paikallispataljoonan vaatimuksiin viestitoiminnalle, viestiperusteisiin, puheradioliikenteeseen, EMCON-perusteisiin ja niiden soveltamiseen. Tavoitteena on sitoa viestivälineiden käyttö paikallispataljoonan kontekstiin ja auttaa kurssillaisia ymmärtämään tilanteenmukaisen käytön merkitys kokonaiskuvan ylläpidossa.

Osallistujille maksuton,
Osallistumisen kurssille voit perua MPK-kortin kautta ilman kustannuksia 7 vrk ennen kurssin alkua, kello 08.00 asti.
Mikäli kurssille hyväksytty osallistuja jättää käyttämättä kurssipaikan ilmoittamatta siitä etukäteen, peritään kurssista kurssimaksu.
Maksullisista kursseista peritään täysi kurssimaksu. Maksuttomilla kursseilla perittävä maksu on 30 euroa. Maksukäytänteet tulevat voimaan 1.3.2023.
Ilmoittautumisen voi edelleen peruuttaa 7 vuorokautta ennen kurssin alkua MPK-kortin kautta tai ilmoittamalla perumisesta koulutuksen järjestävään piiriin.
Tämän jälkeen kurssille osallistumista ei voi veloituksetta peruuttaa ilman pätevää syytä

Puolustusvoimien kurssikeskus
Rantatie 66