Kivääriammunnat jatkotaso (RK 5-7)

Ajankohta 10.8.2024
Kesto 1 päivä
Paikkakunta Niinisalo
Ilmoittautumisaika 5.12.2023 13.08 - 26.7.2024 10.00

Kurssin jälkeen koulutettava osaa:
- ampua seisten,
polvelta ja makuulta
- tähdätyn ja -nopean tähdätyn laukauksen ampumisen sekä kahden nopean
laukauksen ampumisen (tuplalaukaus)
- lippaan vaihdon
- jatkaa tulitoimintaa
- aseen tilan tarkastamisen
- lähitarkastuksen.
- laukauksen jälkitoimet.
RK 7 ammunta on ampumataitotesti, jolla todetaan ampumataidon taso ja ampumakoulutuksen tavoitteiden saavuttaminen.

Kurssi on tarkoitettu reserviläisille, jotka haluavat kehittää ja testata ampuma- sekä aseenkäsittelytaitonsa.
Kurssilla ei opeteta ammunnan perusteita, joten kurssilaisen on ehdottomasti hallittava perustason ampumatekniikka makuulta, pystystä ja polvelta sekä hallittava turvallinen asekäsittely (lataaminen, lippaanvaihto, ampuma-asennon vaihto). Riittävät perusteet voi saavuttaa jollain seuraavista tavoista:
- varusmiespalveluksen suorittaminen kolmen vuoden sisällä.
- ampumaharrastus, esim. SRA.
- MPK:n perustason ammuntoihin osallistuminen.
Raskaana olevat eivät saa osallistua tälle kurssille.
Osallistuja voidaan poistaa kurssilta, mikäli hänen osaamisensa ei ole vaadittavalla tasolla. Tällöin kurssimaksua ei palauteta.
Osallistujalla ei tarvitse olla aseenkantolupaa.

Kurssilla ammutaan MPK:n aseilla. Omien aseiden käyttäminen ei ole mahdollista. Osallistujalla ei tarvitse olla aseenkantolupaa.
Kurssi alkaa klo 10.00 ampumaradalla ja päättyy klo 16.00 mennessä. Ammuntojen välissä tunnin ruokatauko omin mukaan otetuin eväin. Ruokatauolla ei ole mahdollista poistua muualle syömään.
Pukeudu sään ja kelin mukaiseen varustukseen, jolla voit olla ulkona koko päivän.
Kurssilaiset on vakuutettu kurssin aikana. Kurssille osallistujan on kurssille saapumisen yhteydessä todistettava henkilöllisyytensä.
MPK:n piirit ilmoittavat osallistujille mahdollisista muutoksista sähköpostilla. Varmistathan, että sähköpostiosoite on oikein MPK-kortilla.

Kurssilla ammutaan osallistujien osaamisen salliessa MPK:n ampumaohjelmiston mukaiset kivääriammunnat 5—7, yhteensä noin 30 – 60 laukausta.
Ammunnat alkavat klo 10.00 ja päättyvät klo 16.00 mennessä.

Kurssimaksuun sisältyy opetus, koulutusmateriaali sekä mahdollisen oppimisympäristön käyttö, vakuutusturva, suojavarustus.
Mikäli kurssille hyväksytty osallistuja jättää käyttämättä kurssipaikan ilmoittamatta siitä etukäteen, peritään kurssimaksu kokonaisuudessaan.
Ilmoittautumisen voi perua, jos kurssin alkamiseen on vähintään 7 vuorokautta. Peruutus onnistuu omalta MPK-kortilta, koulutuskalenteri.mpk.fi. Lähempänä kurssin alkua osallistumista ei voi perua ilman pätevää syytä (esim. sairastuminen, loukkaantuminen, työeste). Tällaisista esteistä tulee ilmoittaa sähköpostitse lounais-suomi@mpk.fi.

Niinisalon varuskunta
Varuskunnantie 112