Valmius2025: Kriisilainsäädännön perusteet

Kesto 1 vrk
Paikkakunta Karkialampi, Mikkeli
Ilmoittautumisaika 20.12.2023 10.01 - 2.2.2024 20.00

Kriisilainsäädännön perusteet -kurssin tavoitteena on valottaa osallistujille Suomen kansallisen lainsäädännön perusrakenne viranomaisyhteistyön mekanismille.

Kurssilasien tulee ymmärtää valmiuslain pelastusviranomaisten, puolustusvoimien ja poliisin näkökulmasta, tuntea valmiuslain ja sen soveltamisen eri viranomaistahojen kanssa.

HANKKEEN TAUSTAA
VALMIUS25 -hankkeen tavoitteena on kehittää Etelä-Savolaisten reserviläisyhdistysten ja niiden jäsenten valmiutta tukea viranomaisia erilaisissa yhteiskunnan poikkeusoloissa ja edistää näin kokonaisturvallisuuden yhteistoimintamallin toteutumista omalta osaltamme omassa maakunnassamme.

Hankkeen erityisenä kohderyhmänä ovat Puolustusvoimien reservistä jo ikänsä puolesta (60+) vapautuneet reserviläisyhdistysten jäsenet. Hankkeen tavoitteena on antaa myös perustiedot ja –taidot kaikille reserviläisyhdistysten jäsenille ikään katsomatta yksilön ja perheen varautumisesta erilaisten yhteiskunnan häiriötilanteiden ja poikkeusolojen varalta. Poikkeusoloissa viranomaiset saattavat tarvita reserviläisyhdistysten varautumiskoulutuksen saaneiden tukea monipuolisiin erilaisiin tuki- ja avustustehtäviin viranomaisten keskittyessä viranomaistoimivaltuuksia edellyttäviin, kaikkien vaativimpiin ja kaikkein kiireellisimpiin tehtäviin.

Kokonaisturvallisuus on suomalaisen varautumisen yhteistoimintamalli, jossa yhteiskunnan elintärkeistä toiminnoista huolehditaan viranomaisten, elinkeinoelämän, järjestöjen ja kansalaisten yhteistyönä. Kolmannen sektorin ja järjestöjen merkitys korostuu erityisesti poikkeusoloissa.

Varautumistoiminta soveltuu erinomaisesti osaksi reserviläistoimintaa. Hankkeen kohderyhmän (60+) hankkima koulutus ja työkokemus, monipuolinen elämänkokemus, hyvä paikallistuntemus, korkea maanpuolustustahto sekä Puolustusvoimissa asepalveluksessa ja kertausharjoituksissa poikkeusoloihin varautumisesta saamansa koulutus ja kokemus ovat hyvä perusta kehittää kohderyhmäläisten osaamista vaativiinkin varautumisen tehtäviin.

VALMIUS25 -hankkeen aikana Suur-Savon Reservipiirit ja niiden paikallisyhdistykset hankkivat tarkkaan harkittua niiden varautumis- ja tukemistoiminnassaan tarvittavaa ja sitä tukevaa omaa kalustoa, välineistöä ja tarvikkeita.

Hanke2025 osallistujat sekä hankkeesta kiinnostuneet reserviläiset

Kurssi on maanpuolustusjärjestöille suunnattu infotilaisuus.
Kurssia on mahdollista seurata myös etänä. Linkki lähetetään kurssikirjeen yhteydessä noin viikkoa ennen tapahtumaa.
Muista siis ilmoittautua tähän tapahtumaan myös linkkiä varten!

Kurssia ei varusteta. Varaudu säänmukaisella ulkovarustuksella. Kurssi kävelee ruokailuun noin 500 metrin matkan / suunta.

Kurssin ilmoittautumispaikka on Karkialammella RAK2, Pitopadan alakerta. (Pitopata, Marssitie 16, 50150 Karkialampi, Mikkeli ). Opastus on järjestetty Karkialammen alueelta. Seuraa MPK:n sinisiä kylttejä ilmoittautumisen.
Ilmoittatuminen auki 3.2. klo 08.45-09:00.
Kurssi alkaa klo 9:00.
Kurssi päättyy 3.2. klo 16.00 mennessä.

MPK:n tulee toimittaa SOTVA- kurssin ilmoittautumistiedot viimeistään 14 vuorokautta ennen koulutuksen alkua aluetoimistolle. Puolustusvoimilla on oikeus estää henkilön osallistuminen SOTVA- koulutukseen. Edellä mainitusta kiellosta Puolustusvoimat ilmoittaa koulutettavalle viimeistään viikko ennen koulutuksen alkua.

Maanpuolustuskoulutusyhdistyksen (MPK) tapaturmavakuutus on voimassa harjoituksen ajan harjoitusalueella. Matkat jokainen tekee omalla vastuullaan. Ilmoita HETI kurssinjohtajalle tai MPK:n henkilökuntaan kuuluvalle kurssilla sattuneesta tapaturmasta.

8.45-9.00
O. JÄRJESTELYT
Ilmoittautuminen / RAK2
Etäyhteyden avaus

Tilaisuuden avaus - Valmius2025 - hanke
/ Markku Vänttinen

Luento - Kriisilainsäädännön perusteet
/ Lakimies Harri Skopa

Tauko

11.30-13.00
Luento - Kriisilainsäädännön perusteet
/ Lakimies Harri Skopa

13.15-14.00
Lounas / RAK10

Noptel ammunta
Palautekeskustelu

16.00 Lopetus

Maksuton tilaisuus.

Mikäli kurssille hyväksytty osallistuja jättää käyttämättä kurssipaikan ilmoittamatta siitä etukäteen, perittävä maksu on 30 euroa.

Ilmoittautumisen voi perua, jos kurssin alkamiseen on vähintään 7 vuorokautta. Peruutus onnistuu omalta MPK-kortilta, koulutuskalenteri.mpk.fi. Lähempänä kurssin alkua osallistumista ei voi perua ilman pätevää syytä (esim. sairastuminen, loukkaantuminen, työeste). Tällaisista esteistä tulee ilmoittaa sähköpostitse tai puhelimitse suoraan kurssin järjestävään piiriin (Valmiuspäällikkö Minna Rossi, 050 356 4845, minna.rossi@mpk.fi).

Karkialampi Mikkeli
Marssitie 16 / rak 2 / Pitopata