PikkuNASTA Martta 2024 Hätämajoitus

Kesto 2 pv
Paikkakunta Tuusula
Ilmoittautumisaika 9.1.2024 9.00 - 21.1.2024 20.00

Kurssin tarkoitus on perehdyttää kurssilainen hätämajoituksen periaatteisiin ja tilanteisiin, joissa hätämajoitusta tarvitaan. Kurssin jälkeen osallistuja muistaa hätämajoituksen perustamiseen liittyvät toimet ja viranomaisten roolin. Hän ymmärtää, miten toimia häiriö- ja onnettomuustilanteessa vapaaehtoisena, hätämajoituksen apuna, viranomaisten johtamissa tilanteissa.

Soveltuu aiemmin NASTA-harjoituksen kursseille osallistuneille. Alaikäraja osallistujilla on 16 vuotta. Alle 18-vuotiailla tulee olla huoltajan lupa.

Ennakkotehtävä: Hyväksytty VSS kalliosuoja -peruskurssin suorittaminen verkossa. Löytyy MPK.fi koulutuskalenterista hakusanalla VSS.

NASTA- ja PikkuNASTA -harjoitukset ovat Naisten Valmiusliiton valtakunnallisia, naisille kohdennettuja harjoituksia, jotka järjestetään vapaaehtoisten naisten voimin. Osallistuminen ei edellytä aikaisempaa kurssikokemusta tai ennakkotietoja tai -taitoja valitun kurssin aiheesta, ellei kurssin tiedoissa toisin mainita. Harjoitukseen osallistuminen vaatii normaalia terveyttä ja kuntoa. Koulutus on pääosin luonteeltaan kaikille naisille soveltuvaa peruskoulutusta. Harjoitukseen hyväksytyille lähetetään noin kuukautta ennen har¬joitusta kirje, jossa kerrotaan tarkemmin jaettavista varusteista, aikataulusta ja ajo-ohjeesta.

Kurssilla harjoitellaan evakuointitilanteeseen liittyvän hätämajoituksen perustamista isolle ihmismäärälle. Koulutuksessa käsitellään sekä tilojen käyttöönottoon majoitusta varten että evakuoitavien ohjausta. Kurssi antaa valmiuksia lähteä mukaan vapaaehtoisauttajaksi yllättävässä evakuointitilanteessa.
1. Kurssin avaus
2. Tilannekuva
- yhteiskunnan turvallisuusstrategia ja yleiset uhkamallit
- tilanteet, joissa tarvitaan hätämajoitusta
- viranomaisten ja vapaaehtoisten rooli auttamistilanteessa

3. Evakuointi ja hätämajoituksen järjestäminen
- vapaaehtoisten rekrytointi ja keskeiset toimijat
- tilojen käyttöönotto ja kalustaminen sekä majoittuvien kirjaaminen
- ruokahuolto ja terveydenhuollon palvelut

4. Viestintä
- viranomaisten viestintäverkko
- tilannekuvan ylläpito

5. Uhkatilanteisiin varautuminen
- yllättävät vaaratilanteet

6. Kurssin päätös

Kurssi toteutetaan yhteistyössä: STUK, SPR, Pelastakaa Lapset ry, Itä-Uudenmaan poliisilaitos, Suomen evankelis-luterilainen kirkko.

Koulutusta tukee Lotta Svärd säätiö.
Mikäli kurssille hyväksytty osallistuja jättää käyttämättä kurssipaikan ilmoittamatta siitä etukäteen, peritään kurssista täysi kurssimaksu.
Ilmoittautumisen voi peruuttaa 7 vuorokautta ennen kurssin alkua MPK-kortin kautta tai ilmoittamalla perumisesta koulutuksen järjestävään piiriin. Tämän jälkeen kurssille osallistumista ei voi veloituksetta peruuttaa ilman pätevää syytä.

Puolustusvoimien kurssikeskus
Rantatie 66
04310 Tuusula

Kurssinjohtaja Marja Grundström, puh. 0400 832 739, marja.grundstrom@hotmail.com