PikkuNASTA Martta 2024 Kyberturvallisuuden peruskurssi

Kesto 2,5 päivää
Paikkakunta Tuusula
Ilmoittautumisaika 9.1.2024 9.00 - 21.1.2024 20.00

Kurssin tavoitteena on perehtyä kyberturvallisuutteen opettamalla infranhallinnan ja ylläpidon parhaita käytäntöjä, ja miten välttää yleisimpiä sudenkuoppia. Kurssi antaa työkaluja syventävälle peruskurssille tai jatkokurssille etenemistä varten osaamisen tason mukaan. Kurssin suoritettuaan kurssilainen ymmärtää tietoturvan perusteita ja käytännön toimenpiteitä näiden toteuttamiseksi.

Kurssi soveltuu kaikille ja kaikenikäisille. Alaikäraja osallistujille on 16 vuotta. Alle 18-vuotiailla tulee olla huoltajan lupa.

Osallistujalla tulee olla mukana henkilökohtainen älypuhelin ja tietokone. Osallistujan tulee olla suorittanut orientoiva ennakkotehtävä ennen kurssin alkua. Materiaali MPK:n ”Kyberin taskutieto” https://issuu.com/maanpuolustuskoulutusyhdistys/docs/mpk-jy-kyberopas_2018-issuu.

NASTA- ja PikkuNASTA -harjoitukset ovat Naisten Valmiusliiton valtakunnallisia, naisille kohdennettuja harjoituksia, jotka järjestetään vapaaehtoisten naisten voimin. Osallistuminen ei edellytä aikaisempaa kurssikokemusta tai ennakkotietoja tai -taitoja valitun kurssin aiheesta, ellei kurssin tiedoissa toisin mainita. Harjoitukseen osallistuminen vaatii normaalia terveyttä ja kuntoa. Koulutus on pääosin luonteeltaan kaikille naisille soveltuvaa peruskoulutusta. Harjoitukseen hyväksytyille lähetetään noin kuukautta ennen harjoitusta kirje, jossa kerrotaan tarkemmin jaettavista varusteista, aikataulusta ja ajo-ohjeesta.

Kurssilla harjoitellaan henkilökohtaisen kyberturvallisuuden toimia.
Luennot:
1) Tietoturva sekä kyberturvallisuus
2) Salasanojen käyttö
3) Kyberuhat
4) Oma turvallinen toiminta
5) Viranomaisten toiminta
6) Langattomien verkkojen toiminta

Koulutusta tukee Lotta Svärd säätiö.
Mikäli kurssille hyväksytty osallistuja jättää käyttämättä kurssipaikan ilmoittamatta siitä etukäteen, peritään kurssista täysi kurssimaksu.
Ilmoittautumisen voi peruuttaa 7 vuorokautta ennen kurssin alkua MPK-kortin kautta tai ilmoittamalla perumisesta koulutuksen järjestävään piiriin. Tämän jälkeen kurssille osallistumista ei voi veloituksetta peruuttaa ilman pätevää syytä.

Puolustusvoimien kurssikeskus
Rantatie 66
04310 Tuusula

Kurssinjohtaja Erika Lehtonen, puh. 0400 977 992, erika_lehtonen@hotmail.com