PikkuNASTA Martta 2024 Toiminta myrskyssä

Kesto 2,5 päivää
Paikkakunta Tuusula
Ilmoittautumisaika 9.1.2024 9.00 - 21.1.2024 20.00

Kurssilainen osaa toimia myrskyn aikaisissa häiriö- ja onnettomuustilanteissa, joissa autetaan hädässä olevassa ihmisiä. Osaa toimia häiriö- ja onnettomuustilanteessa, tarvittaessa myös viranomaisten johtamissa tilanteissa avustus- ja tukitehtävissä.

Kurssi soveltuu kaikille ja kaikenikäisille. Alaikäraja osallistujille on 16 vuotta. Alle 18-vuotiailla tulee olla huoltajan lupa.

Jatkotason koulutusta, johon vaatimuksena Arjen turvallisuus ja Selviytyminen sähköttä kurssi. Edellyttää kuntoa, joka mahdollistaa osallistumisen harjoitteisiin.

NASTA- ja PikkuNASTA -harjoitukset ovat Naisten Valmiusliiton valtakunnallisia, naisille kohdennettuja harjoituksia, jotka järjestetään vapaaehtoisten naisten voimin. Osallistuminen ei edellytä aikaisempaa kurs¬sikokemusta tai ennakkotietoja tai -taitoja valitun kurssin aiheesta, ellei kurssin tiedoissa toisin mainita. Harjoitukseen osallistuminen vaatii normaalia terveyttä ja kuntoa. Koulutus on pääosin luonteeltaan kaikille naisille soveltuvaa peruskoulutusta. Harjoitukseen hyväksytyille lähetetään noin kuukautta ennen harjoitusta kirje, jossa kerrotaan tarkemmin jaettavista varusteista, aikataulusta ja ajo-ohjeesta.

Kurssilla tutustutaan varautumiseen ja harjoitellaan toimintaa pitkäkestoisen häiriötilanteen aikana, sähkökatkon vallitessa. Kurssilla harjoitellaan toimintaa todenmukaisessa tilanteessa. Yöpyminen tapahtuu esim. maastossa tai hätämajoitteissa.ja koulutus järjestetään pääosin maasto-olosuhteissa.

1. Kurssin avaus (tavoitteet, esittelyt, yleisjärjestelyt ym.)
2. Tilannekuva
- kuvataan lähestyvä häiriötilanne
- viranomaisten toiminta ennen myrskyä ja sen aikana
- kuntalaisen toiminta häiriötilanteessa
3. Toiminta onnettomuuspaikalla
- tilannejohtaminen ja avun hälyttäminen
- hätäensiapu ja lisäonnettomuuksien estäminen
- opastaminen ja liikenteenohjaus
- moottorisahan käyttö
4. Kadonneen etsintä
- suunnistuksen kertaus
- etsintämenetelmät
- viestintä ja VIRVE-käyttökoulutus
5. Alkusammutus
- erilaisten sammutusvälineiden käyttö
- toiminta maastopalon uhatessa
6. Harjoittelu
- tilannejohtaminen ja tilanteenmukainen auttamistoiminta
- evakuointi
7. Kurssin päätös (palautekeskustelu ym.)

Koulutusta tukee Lotta Svärd säätiö.
Mikäli kurssille hyväksytty osallistuja jättää käyttämättä kurssipaikan ilmoittamatta siitä etukäteen, peritään kurssista täysi kurssimaksu.
Ilmoittautumisen voi peruuttaa 7 vuorokautta ennen kurssin alkua MPK-kortin kautta tai ilmoittamalla perumisesta koulutuksen järjestävään piiriin. Tämän jälkeen kurssille osallistumista ei voi veloituksetta peruuttaa ilman pätevää syytä.

Puolustusvoimien kurssikeskus
Rantatie 66
04310 Tuusula

Kurssinjohtaja Riikka Itäranta, puh. 040 5588 908, riikka.itaranta@gmail.com