PikkuNASTA Vattaja 2024: Etsintä

Kesto 2,5 vrk
Paikkakunta Lohtaja
Ilmoittautumisaika 10.9.2024 9.00 - 30.9.2024 23.59

Kurssilainen osaa toimia mukana etsinnässä ja kadonneen henkilön pelastustehtävässä eri maasto-olosuhteissa osana Vapaaehtoisen Pelastuspalvelun (Vapepa) hälytystehtävää. Kurssin jälkeen kurssilainen osaa tehdä yhteenvedon etsinnän, ensiavun ja suunnistuksen perusteista ja niiden keskeisimmät toiminnot. Mahdollistaa liittymisen Vapepan hälytysryhmään jäsenjärjestön kautta. Kurssi antaa tietoa siitä, miten viranomaiset toimivat yhteistyössä järjestöjen kanssa etsintätilanteissa, sekä lisätä osallistujien tietoja eri maastoetsinnän menetelmistä ja yleisimmistä ensiaputilanteista maastossa.

Soveltuu erityisesti henkilöille, jotka haluavat auttaa ihmisiä ja pitävät luonnossa liikkumisesta. Alaikäraja osallistujille on 16 vuotta. Alle 18- vuotiailla tulee olla kirjallinen huoltajan lupa. Suostumus esitetään kurssinjohtajalle kurssin alkamisen yhteydessä.

Ei ennakkotehtäviä pääsyvaatimuksena.
Kurssi on osa PikkuNASTA Vattaja 2024 -harjoitusta. Harjoituksesta on vastaavat Naisten Valmiusliiton Vaasan alueneuvottelukunta yhteistyössä MPK:n kanssa.
Samanaikaisesti alueella on myös MPK:n PIKKUPAUHA 24 -harjoitus.
NASTA- ja PikkuNASTA -harjoitukset ovat Naisten Valmiusliiton valtakunnallisia, naisille kohdennettuja harjoituksia, jotka järjestetään vapaaehtoisten naisten voimin. Osallistuminen ei edellytä aikaisempaa kurssikokemusta tai ennakkotietoja tai -taitoja valitun kurssin aiheesta. Harjoitukseen osallistuminen vaatii normaalia terveyttä ja kuntoa. Koulutus on pääosin luonteeltaan kaikille naisille soveltuvaa peruskoulutusta.
Harjoitukseen hyväksytyille lähetetään noin kuukautta ennen harjoitusta kirje, jossa kerrotaan tarkemmin jaettavista varusteista, aikataulusta ja ajo-ohjeesta.

Etsintäkurssilla pääset tutustumaan kadonneen ihmisen etsintään maastossa. Kurssin käytyäsi tunnet mm. seuraavat perusasiat:
• Etsintävalmius ja etsintäryhmän hälyttäminen
• Etsintämenetelmät
• Käytännön toiminta maastossa
Kurssiin liittyvä harjoitus järjestetään ulkona, joten osallistujan on kyettävä liikkumaan turvallisesti maastossa. Kurssin käytyäsi sinulla on mahdollisuus päästä mukaan jäsenjärjestön kautta paikalliseen Vapepan hälytysryhmään, jonka poliisi voi hälyttää avukseen kadonneen etsintään. Ryhmään liittyminen on vapaaehtoista eikä kurssille osallistuminen sido sinua toimintaan.

Kurssia tukee Lotta Svärd Säätiö.

Hinta sisältää vakuutuksen, koulutuksen ja koulutusmateriaalin sekä ohjelman mukaiset ruokailut.

Mikäli kurssille hyväksytty osallistuja jättää käyttämättä kurssipaikan ilmoittamatta siitä etukäteen, peritään kurssimaksu kokonaisuudessaan.

Ilmoittautumisen voi perua, jos kurssin alkamiseen on vähintään 7 vuorokautta. Peruutus onnistuu omalta MPK-kortilta, koulutuskalenteri.mpk.fi. Lähempänä kurssin alkua osallistumista ei voi perua ilman pätevää syytä (esim. sairastuminen, loukkaantuminen, työeste). Tällaisista esteistä tulee ilmoittaa sähköpostitse tai puhelimitse suoraan piiritoimistoon.

Lohtajan ampuma- ja harjoitusalue
Ohtakarintie 445
68230 Lohtaja

MPK:n piiripäällikkö Jani Pikkarainen, puh. 050 553 6828, jani.pikkarainen@mpk.fi