PikkuNASTA Vattaja 2024: Jokanaisen selviytymispakki

Kesto 2,5 vrk
Paikkakunta Lohtaja
Ilmoittautumisaika 10.9.2024 9.00 - 30.9.2024 23.59

Kurssin tarkoituksena on herättää kiinnostus arjen turvallisuustaitoihin ja toimia tutustumiskurssina ensikertalaisille.
Kurssin jälkeen kurssilainen muistaa erilaisia toimintakeinoja arjen häiriötilanteessa ja kiinnostuu oppimaan lisää turvallisuustaitoja.

Kurssi soveltuu kaikille 16 vuotta täyttäneille, joilla on kiinnostusta ja halua opetella selviytymiskeinoja erityistilanteisiin. Kurssi toteutetaan pääasiallisesti maasto-olosuhteissa, joten liikuntarajoite on este osallistumiselle.
Alle 18-vuotiailla osallistujilla on oltava huoltajan kirjallinen suostumus henkilön kurssille osallistumiseen. Suostumus esitetään kurssinjohtajalle kurssin alkamisen yhteydessä.
Harjoituksessa yövytään telttamajoituksessa.

Kurssille osallistuvilla ei tarvitse olla aikaisempaa kokemusta maastossa liikkumisesta tai selviytymiskeinoista erityistilanteissa.
Kurssi on osa PikkuNASTA Vattaja 2024 -harjoitusta. Harjoituksesta on vastaavat Naisten Valmiusliiton Vaasan alueneuvottelukunta yhteistyössä MPK:n kanssa.
Samanaikaisesti alueella on myös MPK:n PIKKUPAUHA 24 -harjoitus.
NASTA- ja PikkuNASTA -harjoitukset ovat Naisten Valmiusliiton valtakunnallisia, naisille kohdennettuja harjoituksia, jotka järjestetään vapaaehtoisten naisten voimin. Osallistuminen ei edellytä aikaisempaa kurssikokemusta tai ennakkotietoja tai -taitoja valitun kurssin aiheesta. Harjoitukseen osallistuminen vaatii normaalia terveyttä ja kuntoa. Koulutus on pääosin luonteeltaan kaikille naisille soveltuvaa peruskoulutusta.
Harjoitukseen hyväksytyille lähetetään noin kuukautta ennen harjoitusta kirje, jossa kerrotaan tarkemmin jaettavista varusteista, aikataulusta ja ajo-ohjeesta.

Kurssilla harjoitellaan mm. varautumista väkivaltaan, alkusammutusta, hätäensiavun antamista, käsitellään kodin varautumista ja turvallisuutta sekä yövytään teltassa. Koulutus toteutetaan rastiharjoitteina pääsääntöisesti ulkotilassa:
• Alkusammutusharjoitus
• Hätäensiapu
• Väkivaltaan varautuminen/aggressiivisen ihmisen kohtaaminen
• Varautuminen arjen häiriötilanteisiin
o kotivara (72 h)
o turvallinen koti
• Autoilijan tietotaito
o ajoneuvon lähtötarkastus
o renkaiden vaihto / paikkausaineet
• Yllättävästä tilanteesta selviytyminen/kurssilaisen omat selviytymis- ja sopeutumiskeinot ennakoimattomissa, yllättävissä tilanteissa
• Maastossa selviytyminen
o tilapäismajoitteet
o tulenteko ja nuotiot
o jokaisen oikeudet

Kurssia tukee Lotta Svärd Säätiö.

Hinta sisältää vakuutuksen, koulutuksen ja koulutusmateriaalin sekä ohjelman mukaiset ruokailut.

Mikäli kurssille hyväksytty osallistuja jättää käyttämättä kurssipaikan ilmoittamatta siitä etukäteen, peritään kurssimaksu kokonaisuudessaan.

Ilmoittautumisen voi perua, jos kurssin alkamiseen on vähintään 7 vuorokautta. Peruutus onnistuu omalta MPK-kortilta, koulutuskalenteri.mpk.fi. Lähempänä kurssin alkua osallistumista ei voi perua ilman pätevää syytä (esim. sairastuminen, loukkaantuminen, työeste). Tällaisista esteistä tulee ilmoittaa sähköpostitse tai puhelimitse suoraan piiritoimistoon.

Lohtajan ampuma- ja harjoitusalue
Ohtakarintie 445
68230 Lohtaja

MPK:n piiripäällikkö Jani Pikkarainen, puh. 050 553 6828, jani.pikkarainen@mpk.fi