VAPEPA Etsinnän ja Viestin yhdistelmäkurssi

Kesto 2 pv
Paikkakunta Tuusula
Ilmoittautumisaika 24.3.2024 18.54 - 4.5.2024 9.00

Tällä yhdistelmäkurssilla käyt kaksi peruskurssia samaan aikaan Puolustusvoimien kurssikeskuksessa, Tuusulassa.
Maanpuolustuskoulutusyhdistys (MPK) kouluttaa 11.-12.5.2024 yhteistyössä Vapaaehtoisen pelastuspalvelun (Vapepa) ja Suomen Punaisen Ristin (SPR) kanssa: Sunnuntaina 12.5. etsinnän ja viesti combo kurssi osallistuu maastojohtajakoulutuksen maastoharjoitukseen ja on osa koulutusta.
ETSINNÄN PERUSKURSSIN käytyään kurssilaiset tuntevat yleisimmin käytettävät etsintämenetelmät ja osaavat toimia etsintähälytyksessä. Osallistujat tietävät myös Vapepan toiminnan ja viranomaisyhteistyön periaatteet, henkilökohtaisen valmiuden osa-alueet, vastuuasiat ja osaavat varautua etsintöihin.
Kurssi sisältää teoriaopetusta, pienimuotoisia ryhmätehtäviä ja ohjattua etsintäharjoittelua maastossa. Pukeudu säänkestäviin vaatteisiin, joissa pystyt liikkumaan turvallisesti maastossa. Ota mukaasi tehokas taskulamppu, vesipullo, pientä evästä ja muistiinpanovälineet.
Kurssin käytyäsi sinulla on mahdollisuus päästä mukaan paikalliseen Vapepan hälytysryhmään, jonka poliisi voi hälyttää avukseen kadonneen etsintään. Ryhmään liittyminen on vapaaehtoista eikä kurssille osallistuminen sido sinua toimintaan.
VIESTIN PERUSKURSSILLA opit, miten radiopuhelinta käytetään sekä miten viestejä vastaanotetaan ja lähetetään Vapepan toiminnassa. Kurssin jälkeen osaat radioverkon sanaston ja menetelmät sekä osaat käsitellä radiokalustoa oikein

Kurssi on suunnattu kaikille Vapaaehtoisen pelastuspalvelun toiminnassa mukana oleville tai siitä kiinnostuneille.

Kurssille hakeutuminen ei vaadi pohjakoulutusta. Pitkämatkalaisille on tarjolla majoitus.
Vapaaehtoinen pelastuspalvelu (Vapepa) on yli 50 järjestön ja yhteistyötahon muodostama vapaaehtoisten auttajien verkosto. Vapaaehtoiseksi Vapepaan pääset esim. osallistumalla jäsenjärjestöjen järjestämille peruskursseille ja kurssin jälkeen liittymällä sinua lähellä olevaan jäsenjärjestön hälytysryhmään. Vapepassa voit toimia esim. ensihuollon tehtävissä, henkisen tuen tehtävissä, lentopelastajana, liikenteenohjaajana, maastoetsijänä, meripelastajana, muonittajana, pelastuskoiran ohjaajana tai viestittäjänä. Vapepa on lähimmäisen apuna - viranomaisen tukena - vuoden jokaisena päivänä.

Kurssin kouluttajina toimivat Vapepan valmiuskouluttajat Anders Blomberg ja Jouni Ståhl.

Mikäli kurssille hyväksytty osallistuja jättää käyttämättä kurssipaikan ilmoittamatta siitä etukäteen, peritään kurssista kurssimaksu.
Maksullisista kursseista peritään täysi kurssimaksu. Maksuttomilla kursseilla perittävä maksu on 30 euroa.
Ilmoittautumisen voi edelleen peruuttaa 7 vuorokautta ennen kurssin alkua MPK-kortin kautta tai ilmoittamalla perumisesta koulutuksen järjestävään piiriin.
Tämän jälkeen kurssille osallistumista ei voi veloituksetta peruuttaa ilman pätevää syytä

Puolustusvoimien kurssikeskus
Rantatie 66