NASTA Ilimatar 2024 Arjen turvallisuus (Kurssi täynnä)

Ajankohta 27.9.2024 - 29.9.2024
Kesto
Paikkakunta Toivala
Ilmoittautumisaika 7.8.2024 10.00 - 27.8.2024 23.00

Tavoitteena on, että kurssin käytyään osallistuja tietää, miten selviytyä yleisimmistä arjen häiriötilanteista ja ymmärtää kotivaran merkityksen. Hän ymmärtää antaa hätäensiapua ja aloittaa alkusammutuksen.
Kurssilla opitaan tunnistamaan keskeisimmät arjen turvallisuusuhkat ja varautumaan niiden varalle. Keskeisiä turvallisuustaitoja myös harjoitellaan kurssin aikana.

Tavoitteena on, että kurssin jälkeen osallistuja
- ymmärtää, miten hälyttää apua
- ymmärtää, miten toteuttaa alkusammutus
- ymmärtää, miten antaa hätäensiapua
- ymmärtää kotivaran tärkeyden
- muistaa kyberturvallisuuden perusteita

Kurssi sopii kaikille yli 16-vuotiaille naisille jotka ovat kiinnostuneita kehittämään taitojaan arjen häiriötilanteiden varalta.

Kurssi on peruskoulutusta, ja edellyttää kuntoa, joka mahdollistaa osallistumisen harjoitteisiin. Alle 18-vuotiailla tulee olla huoltajan kirjallinen lupa.

Kurssi on osa NASTA Ilimatar 2024 -harjoitusta, joka järjestetään Karjalan Lennostossa 27.-29.9.2024.

NASTA- ja PikkuNASTA -harjoitukset ovat Naisten Valmiusliiton valtakunnallisia, naisille kohdennettuja harjoituksia, jotka järjestetään vapaaehtoisten naisten voimin. Osallistuminen ei lähtökohtaisesti edellytä aikaisempaa kurssikokemusta tai ennakkotietoja tai -taitoja valitun kurssin aiheesta. Harjoitukseen osallistuminen vaatii normaalia terveyttä, kuntoa ja kykyä huolehtia itsestään. Koulutus on luonteeltaan kaikille naisille soveltuvaa peruskoulutusta.

Harjoitukseen hyväksytyille lähetetään noin kuukautta ennen harjoitusta NASTA-kirje, jossa kerrotaan tarkemmin jaettavista varusteista, aikataulusta ja ajo-ohjeesta.

Harjoitus järjestetään yhteistyössä Maanpuolustuskoulutus MPK:n kanssa, Puolustusvoimien tuella.

09:00-11:00 - Ilmoittautuminen.

Kurssilla käsitellään seuraavia aiheita:
- Alkusammutus
- Avun hälyttäminen ja hätäensiapu
- Kotivara
- Sähköttä selviytyminen
- Senioriturvallisuus
- Kyberturvallisuus

Osallistumismaksuun sisältyy opetus, opetusmateriaali, muonitus, suojavaatetus ja -varustus, majoitus ja vakuutusturva.

Lotta Svärd säätiö tukee harjoitusta.

Mikäli kurssille hyväksytty osallistuja jättää tulematta ilmoittamatta siitä etukäteen, peritään kurssimaksu kokonaisuudessaan.

Ilmoittautumisen voi perua, jos kurssin alkamiseen on vähintään 7 vuorokautta. Peruutus onnistuu omalta MPK-kortilta. Lähempänä kurssin alkua osallistumista ei voi perua ilman pätevää syytä (esim. sairastuminen, loukkaantuminen, työeste). Tällaisista esteistä tulee ilmoittaa sähköpostitse suoraan kurssin hallinnosta vastaavalle henkilölle (Milja Muikku, milja.muikku@mpk.fi, puh. 050 517 5555).

Karjalan Lennosto, Rissalan tukikohta
Leppälammentie 201
70900 Toivala

Kurssinjohtaja: Soile Kosunen (kosunen.soile@gmail.com, puh. 040 567 8423)