NASTA Ilimatar 2024 Lapsen kohtaaminen kriiseissä

Kesto
Paikkakunta Toivala
Ilmoittautumisaika 6.8.2024 12.00 - 26.8.2024 23.00

Kurssin jälkeen osallistuja ymmärtää lasten erityisaseman erilaisissa yhteiskunnallisissa kriisitilanteissa. Osallistuja tunnistaa eri-ikäisten lasten kehitysvaiheita ja reaktioita kriisitilanteessa. Hän hallitsee perusperiaatteet lasten kohtaamisessa ja tukemisessa kriisi- ja häiriötilanteissa.

Kurssi sopii kaikille yli 18-vuotiaille vapaaehtoisille naisille, jotka toimivat tai haluaisivat toimia tulevaisuudessa lasten tukena kriisi- ja häiriötilanteissa.

Kurssi on osa NASTA Ilimatar 2024 -harjoitusta, joka järjestetään Karjalan Lennostossa 27.-29.9.2024.

NASTA- ja PikkuNASTA -harjoitukset ovat Naisten Valmiusliiton valtakunnallisia, naisille kohdennettuja harjoituksia, jotka järjestetään vapaaehtoisten naisten voimin. Osallistuminen ei lähtökohtaisesti edellytä aikaisempaa kurssikokemusta tai ennakkotietoja tai -taitoja valitun kurssin aiheesta. Harjoitukseen osallistuminen vaatii normaalia terveyttä, kuntoa ja kykyä huolehtia itsestään. Koulutus on luonteeltaan kaikille naisille soveltuvaa peruskoulutusta.

Harjoitukseen hyväksytyille lähetetään noin kuukautta ennen harjoitusta NASTA-kirje, jossa kerrotaan tarkemmin jaettavista varusteista, aikataulusta ja ajo-ohjeesta.

Harjoitus järjestetään yhteistyössä Maanpuolustuskoulutus MPK:n kanssa, Puolustusvoimien tuella.

09:00-11:00 - Ilmoittautuminen.

Kurssi koostuu seuraavista opetusaiheista:

0. Kurssin avaus
- Tavoitteet, esittelyt, yleisjärjestelyt
- Mikä on kriisi
- Miksi lapsiin liittyvää valmiutta tarvitaan
- Perustietoa Pelastakaa Lapsista

1. Lapsen asema ja suojeleminen kriisi- ja häiriötilanteissa
- Lapsen oikeudet
- Lapsen erityisasema kriisitilanteissa
- Mikä tukee lapsen selviytymistä

2. Lapsen kehitysvaiheet ja reaktiot kriisitilanteessa
- Kriisien vaikutus lapsiin
- Lasten tyypillisimmät reaktiot ja kehityksen vaiheet

3. Lapsen kohtaaminen kriiseissä
- Lapsen tukeminen kriisitilanteessa ja tukemisen periaatteet
- Aikuisen toiminta
- Katso, kuuntele, kokoa malli

4. Kun lapsi tarvitsee erityistä tukea ja erikieliset lapset
- Vammaisten lasten kohtaaminen ja tukeminen
- Eri kieli- ja kulttuuritaustoista tulevien lasten tukeminen kriisi- ja häiriötilanteissa

5. Lapsiystävällinen tila toiminta
- Mikä on Lapsiystävällinen tila
- Lapsiystävällisen tilan toiminta ja hyödyt

Muutokset ovat mahdollisia.

Osallistumismaksuun sisältyy opetus, opetusmateriaali, muonitus, suojavaatetus ja -varustus, majoitus ja vakuutusturva.

Lotta Svärd säätiö tukee kurssin toteutusta.

Mikäli kurssille hyväksytty osallistuja jättää tulematta ilmoittamatta siitä etukäteen, peritään kurssimaksu kokonaisuudessaan.

Ilmoittautumisen voi perua, jos kurssin alkamiseen on vähintään 7 vuorokautta. Peruutus onnistuu omalta MPK-kortilta. Lähempänä kurssin alkua osallistumista ei voi perua ilman pätevää syytä (esim. sairastuminen, loukkaantuminen, työeste). Tällaisista esteistä tulee ilmoittaa sähköpostitse suoraan kurssin hallinnosta vastaavalle henkilölle (Milja Muikku, milja.muikku@mpk.fi, puh. 050 517 5555).

Karjalan Lennosto, Rissalan tukikohta
Leppälammentie 201
70900 Toivala

Kurssinjohtaja: Anne Niska (anne.niska@gmail.com, puh. 040 737 4270)