HÄMEEN ILVES 2024 Intin perusteita naisille

Kesto 3 vrk
Paikkakunta Parolannummi
Ilmoittautumisaika 16.4.2024 15.31 - 1.9.2024 23.00

Tavoitteena on antaa tietoa kurssilaisille varusmiespalveluksen ja maanpuolustuksen perusteista. Näin ehkä helpottaa päätöstä hakeutua naisten vapaaehtoiseen asepalvelukseen.

Kurssin jälkeen kurssilaiset
Tuntevat:
- kasarmilla ja maasto-olosuhteissa yöpymisen
- Hätäesiavun perusteet ja turvallisen toiminnan merkityksen
- Suunnistuksen alkeet
- Sotilaallisen kurin ja järjestyksen sekä käyttäytymisen perusteet
- Naisten vapaaehtoiseen asepalvelukseen hakeutumisen sekä asepalveluksessa tarvittavia perustietoja ja -taitoja sekä miten valmistautua varusmiespalvelukseen.
- Lisäksi kurssilainen tuntee Puolustusvoimien päätehtävät ja sotilaselämän perusteita.

Osaavat:
- maastoruokailun perusteita
- toimintakyvyn ylläpidon perusteita
- ryhmätyöskentelyn ja yhdessä tekemisen merkityksen

Kurssi on tarkoitettu 18 vuotta täyttäneille naisille, jotka harkitsevat naisten vapaaehtoisen asepalveluksen suorittamista tai ovat muuten kiinnostuneita varusmiespalveluksesta ja puolustusvoimien toiminnasta.
Kurssi soveltuu hyvin ensimmäiseksi kurssiksi, eikä vaadi aikaisempaa kokemusta.

Kurssi ei sovellu liikuntarajoitteiselle, koska kurssilla kuljetaan paljon maastossa ja kannetaan omia ja joukon varusteita. Osallistujalta edellytetään normaalia fyysistä kuntoa sekä perusterveyttä.
Sinulla ei tarvitse olla käytynä muita kursseja ennen osallistumista.
Kurssi varustetaan Puolustusvoimien varusteilla. Jaettavalla varustuksella pärjää kurssilla, mutta sitä voi halutessaan täydentää omilla lämpökerrastoilla yms.
Kurssi yöpyy ensimmäisen yön kasarmilla miehistötuvissa ja toisen yön maastossa telttamajoituksena.
Ruokailut järjestetään perjantain iltapalasta alkaen. Suosittelemme kuitenkin ottamaan pientä evästä mukaan.
Kurssi päätetään sunnuntaina klo 16 mennessä.
Kurssilaisille lähetetään noin kaksi viikkoa ennen kurssia kurssikirje, jossa annetaan tarkempia ohjeita ohjelmasta, varusteista, ruokailuista ja muista järjestelyihin liittyvistä asioista.

Kurssilla tutustutaan asevelvollisuuden suorittamiseen ja kasarmiympäristöön, seurataan koulutustapahtumia sekä opetellaan turvallisuus- ja maastotaitoja.

PERJANTAI 20.9.
- ilmoittautuminen
- varustaminen
- varo-oppitunnit
- arvomerkit
- turvallinen liikkuminen varuskunta-alueella
- majoittuminen (kasarmi)
LAUANTAI 21.9.
- marssi maastoon
- majoittuminen maastossa
- teltanpystytys
- tulivartiomies ja tehtävät
- maastoliikkumisen perusteet, harjoittelu
SUNNUNTAI 22.9.
- Varustuksen huolto ja palautus
- Marssi kasarmille
- Naisten vapaaehtoiseen asepalvelukseen hakeminen
- Kurssin päättäminen

Maanpuolustuksen kannatussäätiö tukee kurssia.

Kurssimaksu sisältää vakuutuksen, koulutuksen, ruokailut ja majoituksen.
Ilmoittautumisen voi peruuttaa seitsemän (7) vuorokautta ennen kurssin alkua oman MPK-kortin kautta tai ilmoittamalla perumisesta piiriin, joka koulutuksen järjestää. Tämän jälkeen kurssille osallistumista ei voi peruuttaa ilman pätevää syytä, ja kurssimaksu on maksettava. Päteväksi syyksi perumiseen katsotaan esimerkiksi sairastuminen tai loukkaantuminen.

Panssariprikaati
Parolannummentie 298