Kotiseutuharjoitus VIRPI24 Ensiapukurssi EA1

Kesto 2 vrk
Paikkakunta Oulu
Ilmoittautumisaika 17.4.2024 14.00 - 11.8.2024 23.55

SPR Ensiapukurssi EA 1® -koulutuksen tavoitteena on lisätä auttamisrohkeutta hätäensiapua vaativissa tilanteissa sekä arjen pienemmissä tapaturmissa.

Kurssi sopii ensiavun aiheiden oppimiseen monipuolisesti ja varmistamaan ensiapuosaaminen ilmeisen tapaturmariskin ympäristössä.

SPR Ensiapukurssi EA 1® on sertifioitu koulutus. Suorittamisesta saa aina SPR ensiaputodistuksen, joka on voimassa kolme vuotta.

Kurssi on kaikille avoin eikä osallistuminen edellytä ennakkotietoja. Kurssi sopii hyvin erityisesti valmiustoimintaan osallistuvien järjestöjen (Vapepa, MPK, SPR) aktiiveille.

SPR Ensiapukurssi EA 1® (16 t) yhdistelmäkoulutus.
Kurssi on kaksiosainen sisältäen etukäteen suoritettavat ennakkotehtävät ja lähiopetuspäivän 31.8.2024. Ohjeet ennakkotehtäviin toimitetaan kurssille hyväksytyille sähköpostitse ilmoittautumisajan päätyttyä viikolla 33 ja ne tulee olla suoritettuna ennen harjoituspäivään osallistumista.

Lauantaina koulutuspäivän lisäksi kurssilaisilla on mahdollisuus ilmoittautua mukaan myös sunnuntain yhteistoimintaharjoitukseen.

Kotiseutuharjoitus on yhteinen varautumisharjoitus, joka tuo yhteen järjestöjen turvallisuuskoulutusta sekä nostaa esille varautumista ja turvallisuutta pienten ja suurten häiriötilanteiden varalle.

Osallistuminen kursseille ei edellytä aikaisempaa kurssikokemusta tai ennakkotietoja tai -taitoja valitun kurssin aiheesta. Harjoitukseen osallistuminen vaatii normaalia terveyttä ja kuntoa. Koulutus on kaikille avointa siviilitoimintaa. Kursseille osallistutaan omilla varusteilla.

Lauantai 31.8. klo 08.00-16.00
- toiminta auttamistilanteessa
- tajuttoman henkilön tunnistaminen ja ensiapu
- painelu-puhalluselvytys sekä neuvovan defibrillaattorin käyttö
- tukehtumassa olevan henkilön ensiapu
- raajassa olevan suuren verenvuodon tyrehdyttäminen
- sokki
- tavallisimpien sairauskohtausten ensiapu
- tyypillisimpien haavojen ja palovammojen ensiapu
- nivelvammojen ja murtumien ensiapu
- muut tapaturmat (sähköisku, silmävamma, nenäverenvuoto, pään vamma)
- myrkytyksien ensiapu
- tapaturmien ehkäisy
- terveyden edistäminen
- henkinen ensiapu
- valmius ja varautuminen

Sunnuntai 1.9. klo 08.00 - 14.00
klo 08.00 käskynjako
klo 09.00 yhteistoimintaharjoitus
klo 14.00 harjoitus päättyy
klo 14.00 - 16.00 purku ja palaute

Mikäli kurssille hyväksytty osallistuja jättää käyttämättä kurssipaikan ilmoittamatta siitä etukäteen, perittävä maksu on 30 euroa.

Ilmoittautumisen voi perua, jos kurssin alkamiseen on vähintään 7 vuorokautta. Peruutus onnistuu omalta MPK-kortilta, koulutuskalenteri.mpk.fi. Lähempänä kurssin alkua osallistumista ei voi perua ilman pätevää syytä (esim. sairastuminen, loukkaantuminen, työeste). Tällaisista esteistä tulee ilmoittaa sähköpostitse tai puhelimitse suoraan kurssin järjestävään koulutuspaikkaan.

Aluetoimiston luokka Oulu
Hiukanreitti 40