Kotiseutuharjoitus VIRPI24 Koiran käyttö etsinnässä

Kesto 2 vrk
Paikkakunta Oulu
Ilmoittautumisaika 17.4.2024 14.00 - 11.8.2024 23.55

Harjaannuttaa kurssilaiset kadonneen ihmisen etsintään koirakolla maastossa sekä taajamassa. Lauantain kurssipäivä koostuu teoriaosuudesta sekä maastoharjoituksista. Sunnuntaina kurssilaiset osallistuvat yhteiseen etsintäharjoitukseen.

Tavoitteena on yhtenäistää vapaaehtoisten toimintakäytäntöjä etsinnässä viranomaisten toimintamallin mukaisiksi sekä kehittää ja kouluttaa koiria poliisin johtamiin etsintätehtäviin. Lisäksi tavoitteena on yhtenäistää viranomaisten ja vapaaehtoisten etsinnän dokumentointia.

Kurssi on tarkoitettu pelastuskoiratoiminnassa mukana oleville koirakoille. Kurssille voi osallistua ns. VIRTA-valmiilla tai hälytyskelpoisella koiralla.

Kurssille otetaan 16 osallistujaa (ohjaajaa koiran kanssa). Kurssi järjestetään osittain maastossa, joten osallistujan pitää varautua maastossa liikkumiseen sopivilla kelinmukaisilla varusteilla ja koiran etsintävarusteilla sekä mahdollisuuksien mukaan tallentavalla paikannusvälineellä.

Kotiseutuharjoitus on yhteinen varautumisharjoitus, joka tuo yhteen järjestöjen turvallisuuskoulutusta sekä nostaa esille varautumista ja turvallisuutta pienten ja suurten häiriötilanteiden varalle.

Osallistuminen kursseille ei edellytä aikaisempaa kurssikokemusta tai ennakkotietoja tai -taitoja valitun kurssin aiheesta. Harjoitukseen osallistuminen vaatii normaalia terveyttä ja kuntoa. Koulutus on kaikille avointa siviilitoimintaa. Kursseille osallistutaan omilla varusteilla.

Lauantai 31.8. klo 08.30 – 17.00
- etsinnän operatiivinen johtaminen
- MSO-etsinnän teoria
- koiraetsinnän johtaminen
- etsinnän dokumentointi
- maasto- ja taajamaharjoitukset
- henkilö- ja esine-etsintään lähtöhajua hyväksi käyttäen.

Sunnuntai 1.9. klo 08.00 - 16.00
klo 08.00 käskynjako
klo 09.00 yhteistoimintaharjoitus
klo 14.00 harjoitus päättyy
klo 14.00-16.00 harjoituksen purku ja palaute

Mikäli kurssille hyväksytty osallistuja jättää käyttämättä kurssipaikan ilmoittamatta siitä etukäteen, perittävä maksu on 30 euroa.

Ilmoittautumisen voi perua, jos kurssin alkamiseen on vähintään 7 vuorokautta. Peruutus onnistuu omalta MPK-kortilta, koulutuskalenteri.mpk.fi. Lähempänä kurssin alkua osallistumista ei voi perua ilman pätevää syytä (esim. sairastuminen, loukkaantuminen, työeste). Tällaisista esteistä tulee ilmoittaa sähköpostitse tai puhelimitse suoraan kurssin järjestävään koulutuspaikkaan.

Ampumaradan Paviljonki
Hiukanreitti 40