Kotiseutuharjoitus VIRPI24 Muonituksen maastokurssi

Kesto 2,5 vrk
Paikkakunta Oulu
Ilmoittautumisaika 17.4.2024 14.00 - 11.8.2024 23.55

Kurssin tavoitteena on tutustua siihen, miten Vapaaehtoisen pelastuspalvelun (Vapepa) ruokahuolto järjestetään koulutustilaisuuksissa. Kurssi opettaa myös varautumaan ennakkoon, kehittämään organisointia ja järjestelmällisyyttä sekä parantamaan yhteistyötä.

Joukko- ja maastomuonituksesta kiinnostuneet henkilöt - etenkin Vapepan toiminnassa mukana oleville.

Muonitusryhmä tukee viranomaisia onnettomuuksissa ja muissa kriisitilanteissa. Tilanteet voivat olla ohi nopeastikin mutta joskus esimerkiksi etsinnät voivat kestää useita päiviä. Lyhytkestoisissa tilanteissa riittää voileivät ja lämmin mehu, mutta tilanteen pitkittyessä valmistetaan lämmintä ruokaa.

Kotiseutuharjoitus on yhteinen varautumisharjoitus, joka tuo yhteen järjestöjen turvallisuuskoulutusta sekä nostaa esille varautumista ja turvallisuutta pienten ja suurten häiriötilanteiden varalle.

Osallistuminen kursseille ei edellytä aikaisempaa kurssikokemusta tai ennakkotietoja tai -taitoja valitun kurssin aiheesta. Harjoitukseen osallistuminen vaatii normaalia terveyttä ja kuntoa. Koulutus on kaikille avointa siviilitoimintaa. Kursseille osallistutaan omilla varusteilla.

Muonituksen peruskurssilla harjoitellaan valmistamaan ruokaa erilaisissa olosuhteissa, joko maastossa tai keittiössä. Peruskurssin aikana valmistetaan ruokaa kurssien osallistujille. Peruskurssin aikana opetellaan valmistamaan ruokaa myös soppatykillä. Muonittamisen harjoittelu on tärkeää, koska tosipaikan tullen rutiininomainen työskentely antaa varmuutta tilanteisiin ja nopeuttaa ruokahuollon järjestämistä.

Pe 30.8.
klo 18.00 kurssin avaus
klo 18.00 - 21.00 Maastomuonituksen järjestelyt

La 31.8.
klo 07.00 - 21.00 Maastomuonittaminen koko kotiseutuharjoituksen osallistujille

Su 1.9.
klo 08.00 käskynjako
klo 09.00 yhteistoimintaharjoitus
klo 14.00 harjoitus päättyy
klo 14.00 - 16.00 purku ja palaute

Maksuton.

Mikäli kurssille hyväksytty osallistuja jättää käyttämättä kurssipaikan ilmoittamatta siitä etukäteen, perittävä maksu on 30 euroa.

Ilmoittautumisen voi perua, jos kurssin alkamiseen on vähintään 7 vuorokautta. Peruutus onnistuu omalta MPK-kortilta, koulutuskalenteri.mpk.fi. Lähempänä kurssin alkua osallistumista ei voi perua ilman pätevää syytä (esim. sairastuminen, loukkaantuminen, työeste). Tällaisista esteistä tulee ilmoittaa sähköpostitse tai puhelimitse suoraan kurssin järjestävään koulutuspaikkaan.

Ampumaradan Paviljonki
Hiukanreitti 225