Kotiseutuharjoitus VIRPI24 Vesistöetsintä

Kesto 2 vrk
Paikkakunta Oulu
Ilmoittautumisaika 17.4.2024 14.00 - 11.8.2024 23.55

Kurssin tavoitteena on vahvistaa vesistöetsintään osallistuvien tahojen yhteistoimintaa sekä selkiyttää eri viranomaisten johtovastuita ja tehtäviä eri tilanteissa.

Kurssi on tarkoitettu Vapaaehtoisen pelastuspalvelun vene- ja sukeltajaryhmille sekä vesistöetsintään erikoistuneille mukana toiminnassa oleville vapaaehtoisille.

Lauantain koulutuspäivän lisäksi kurssilaisilla on mahdollisuus ilmoittautua mukaan sunnuntain yhteistoimintaharjoitukseen, jossa kurssilaiset pääsevät harjoittelemaan vesistöetsintää yhteistyössä eri toimijoiden kanssa.

Kotiseutuharjoitus on yhteinen varautumisharjoitus, joka tuo yhteen järjestöjen turvallisuuskoulutusta sekä nostaa esille varautumista ja turvallisuutta pienten ja suurten häiriötilanteiden varalle.

Osallistuminen kursseille ei edellytä aikaisempaa kurssikokemusta tai ennakkotietoja tai -taitoja valitun kurssin aiheesta. Harjoitukseen osallistuminen vaatii normaalia terveyttä ja kuntoa. Koulutus on kaikille avointa siviilitoimintaa. Kursseille osallistutaan omilla varusteilla.

Lauantai 31.8. klo 08.00 - 17.00
- Vapaaehtoistoiminta poliisin operatiivisen kenttätoiminnan osana
- Poliisin toiminta vesistöetsintätilanteessa
- Pelastuslaitoksen toiminta vesistöetsintä/pelastustehtävällä, johtovastuu sisävesillä
- Etsintämenetelmien soveltaminen, kartan käyttö
- Toimenpiteet kadonneen löydyttyä
- Merivartioston ja Meripelastusyhdistysten etsintä merellä
- Johtovastuut merellä
- Etsintäveneen toiminta ja kalusto
- Veneryhmän toiminta
- Sukellustoiminta osana vesistöetsintää

Sunnuntai 1.9. klo 08.00 - 16.00
klo 08.00 käskynjako
klo 09.00 yhteistoimintaharjoitus
klo 14.00 harjoitus päättyy
klo 14.00-16.00 purku ja palaute

Mikäli kurssille hyväksytty osallistuja jättää käyttämättä kurssipaikan ilmoittamatta siitä etukäteen, perittävä maksu on 30 euroa.

Ilmoittautumisen voi perua, jos kurssin alkamiseen on vähintään 7 vuorokautta. Peruutus onnistuu omalta MPK-kortilta, koulutuskalenteri.mpk.fi. Lähempänä kurssin alkua osallistumista ei voi perua ilman pätevää syytä (esim. sairastuminen, loukkaantuminen, työeste). Tällaisista esteistä tulee ilmoittaa sähköpostitse tai puhelimitse suoraan kurssin järjestävään koulutuspaikkaan.

Pohjansali
Hiukanreitti 40