HÄMEEN ILVES 2024 Tiedusteluharjoitus TIEDH1

Kesto 3 vrk
Paikkakunta Parolannummi
Ilmoittautumisaika 28.5.2024 8.49 - 1.9.2024 23.00

Kurssin tavoitteena on, että kurssin jälkeen osallistuja
Tuntee
- tiedustelun perusajatuksen ja tehtävän paikallispataljoonan toiminnassa
- tiedusteluryhmän ja joukkueen kokoonpano ja kaluston
Osaa
- toimia tehtävänsä mukaisesti ryhmän ja joukkueen osana
- osallistujat osaavat suorittaa annettuja tiedustelutehtäviä erilaisin menetelmin vaihtelevassa toimintaympäristössä ml. rakennettu alue
- tiedusteluryhmän toiminnan suoritusperiaatteen erilaisissa toimintaympäristöissä
Hallitsee
- maaston ja toimita-alueen hyväksikäytön erilaisissa ympäristöissä
- tiedon toimittamisen eri menetelmillä

Kurssi soveltuu henkisesti ja fyysisesti raskaaseen tehtävään ja toimintaympäristöön tottuneille ja aiempaa tiedustelu koulutusta/osaamista omaaville tiedustelutehtäviin sijoitetuille ja sijoituskelpoisille reserviläisille.

Kurssi ei tule sisältämään rastimuotoista koulutusta, koulutuksellinen osuus tapahtuu soveltavan vaiheen yhteydessä joten vähintäänkin perusteet ja aiempi osaaminen tiedustelusta on edellytys osallistumiselle.
Ennen kurssia on hyvä kerrata perussuunnistustaitoja niin maastossa kuin rakennetulla-alueella.
Kurssi varustetaan puolustusvoimien perusvarustuksella, jolla pärjää kurssilla, joten omat varusteet eivät ole edellytys kurssille osallistumiselle. Toimintakykyä ylläpitävien omien varusteiden käyttö on sallittua esim. keittimet, majoitusvälineet, lämpökerrastot ja vast. omien PV M05 taisteluvarusteiden lisäksi.

Kurssilla tullaan harjoittelemaan tehtävässä onnistumisen kannalta yleisimpiä tiedustelumenetelmiä, soveltavana harjoituksena.

Kurssi on maksuton.

Mikäli kurssille hyväksytty osallistuja jättää käyttämättä kurssipaikan ilmoittamatta siitä etukäteen, perittävä maksu on 30 euroa.
Ilmoittautumisen voi perua, jos kurssin alkamiseen on vähintään 7 vuorokautta. Peruutus onnistuu omalta MPK-kortilta, koulutuskalenteri.mpk.fi. Lähempänä kurssin alkua osallistumista ei voi perua ilman pätevää syytä (esim. sairastuminen, loukkaantuminen, työeste). Tällaisista esteistä tulee ilmoittaa sähköpostitse tai puhelimitse suoraan kurssin järjestävään piiriin.

Panssariprikaati
Parolannummentie 298